نسخه آزمایشی شامل 218,992 واژه

سازمان آزادیبخش فلسطین قوی تر از همیشه

دکتر علیرضا نوری زاده

اسامه الباز یکی از چهره های گمنام و درجه دوم سیاسی مصر که در روزگار فرمانروایی، سادات، نامی جسته است و در کار سیاست از جمله نزدیکان و اجرا کنندگان فرامین رئیس جمهور مصر است در مصاحبه ای با روزنامه نیمه رسمی الاهرام عنوان کرده است «به عقيده مصر شرکت مستقیم سازمان آزادیبخش فلسطین در مذاکرات صلح پیرامون غرب رود اردن و نوار غزه بر پیچیدگی اوضاع خواهد افزود الباز که عضو هیئت نمایندگی مصر در مذاکرات واشنگتن با اسرائیل است در واقع با سخنان خود یکبار دیگر موضع منفی مصر را در قبال سازمان آزادیبخش فلسطین یگانه نماینده قانونی ملت فلسطین مشخص میکند. اسرائیل مدت سی سال آرزومند آن بود که شخصیتی از میان اعراب حاضر شود کفالت فلسطینی ها را بعهده گیرد تا این ملت مصیبت دیده که هرگز بدون ایجاد یک راه حل منطقی برای مشکل آنان، امنیت و آرامش در منطقه عربی خاورمیانه برقرار نخواهد شد، به نوعی دچار تفرقه و تشتت شود و به مرور با زیستن در دیگر سرزمینهای منطقه هویت فلسطینی خود را از دست داده و بدل به مشتی انسانهای بی وطن و بدون ملیت شوند.

چهار سال پس از نخستین جنگ اعراب و اسرائیل هنگامی که نظام افسران ناسیونالیست در مصر بر سر کار آمد، خیلی زود حمایت از هویت فلسطینی مردم اواره فلسطین بعنوان وظیفه ای مقدس مورد توجه رهبر این افسران «جمال عبدالناصر» قرار گرفت. و دیدیم که براساس همین حمایت نهضت رهائی بخش فلسطین که یکی از حماسه آفرین ترین جنبشهای مقاومت در طول تاریخ است بوجود آمد. برای مردم فلسطین و رهبران آزاده مقاومت فلسطین قاهره کانون گرمی بود که همه نوع امکانات را در اختیار آنان میگذاشت. بعد از آنکه احمد شقیری از رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین کنار گذاشته شد و ابو عمار و یارانش رهبری مبارزه را بعهده گرفتند چنان نیروئی از رزمندگان فلسطینی بوجود آوردند که همه رژیمهای ارتجاعی و وابسته عرب بوحشت افتادند و با کمک همین رژیمها و حمایت مستقیم اسرائیل و آمریکا و چند کشور وابسته منطقه توطئه هائی چون کشتار سپتامبر ۱۹۷۰ در اردن و حوادث «عین الرمانه در بیروت و بدنبال ان ماجرای خونین لبنان به انقلاب فلسطين تحمیل شد. در این رهگذر با آنکه انقلاب فلسطین با کشته شدن بیش از یکصدهزار فلسطینی اسیب فراوان دید ولی از طرفی تجربه ای که در این راه بدست ،آمد همراه با مبارزات سیاسی متفکران صاحب نام فلسطینی باعث شد که همه کشورهای عرب و اسلامی و نیمی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان رهائی بخش فلسطین را بعنوان یگانه نماینده قانونی ملت فلسطین برسمیت بشناسند.

با این زمینه بود که یاسر عرفات ابو عمار» سخنرانی فراموش نشدنی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد. از آن تاریخ اسرائیل که در برابر پیروزیهای جهانی ملت فلسطین آسیب بسیار دیده بود همه کوشش خود را معطوف به آن کرد که بنحوی سازمان مقاومت فلسطین را از درون ضربه زند و براساس همین طرح بود که سادات که در هیچکدام از سخنرانیها و مصاحبه هایش از یکماه پیش از سفرش به اسرائیل نامی از سازمان آزادیبخش فلسطین نبرد و کوشید گروهی از سازشکاران فلسطینی «اردنی را در برابر سازمان از ادیبخش فلسطین علم کند. هشیاری رهبران نهضت فلسطین نه تنها نقشه مشترک ،اسرائیل، آمریکا و مصر را عقیم کرد بلکه باعث شد محافظه کارترین رژیمهای عرب برای حفظ خود از نهضت رهائی بخش فلسطین دفاع کنند. با این توضیح بیگمان اظهارات آقای «اسامه الباز» نماینده سادات نمی تواند در موقعیت مبارز ملت بیدار و آگاه فلسطین اثری بگذارد. بخصوص که کنفرانس سران عرب در بغداد، اعلام حمایت همه جانبه سرزمینهای عرب از یگانه نماینده قانونی ملت فلسطین خواهد بود.

حمایت شما از روزنامه‌های ایرانی ضمن دسترسی به نسخه‌ی کامل نشریات، ضامن بقا و تداوم تلاش ماست.
Become a patron at Patreon!