نسخه آزمایشی شامل 218,992 واژه

بختیار:اگر سقوط کنم ارتش کودتا میکند

رادیو لندن- دکتر شاپور بختیار نخست وزیر ایران در مصاحبه ای باخبرنگاران خارجی پیش بینی کرده است که اگر آیت الله خمینی موفق به سرنگون کردن دولت او شود ارتش اقدام بیک کودتا خواهد نمود. شاپور بختیار گفته است که اگر ایت الله خمینی بایران بیاید و جمهوری اسلامی اعلام کند من دو راه در پیش دارم. یا آنکه بعنوان دولت قانونی باقی بمانم و این موجب خونریزی خواهد شد یا آنکه از دولت کناره گیری کنم و به ارتش اطلاع بدهم که از تعهدات خود نسبت باین دولت عاجز می باشم.

از وی پرسیده شد که در این مشق دوم چه خواهد شد و دکتر بختیار  پاسخ داد که کودتا خواهد شد.

بختیار افزود که از پشتیبانی نه دهم ایت الله های ایران برخوردار است. اما آنها جرات ابراز پشتیبانی از او را ندارند.

بنا به گزارش اسوشیتدپرس بختیار اضافه کرد که او طرفدار قانون اساسی است و شورای سلطنت بایستی باقی بماند، بعد از انتخابات مردم میتوانند در مورد شکل حکومت تصمیم بگیرند. وی گفت که در آن هنگام این مجلس منتخب خواهد کرد که تصمیم میگیرد نه وی. بختیار تصدیق کرد که ایت الله العظمی خمینی طرفداران زیادی در ایران دارد اما گفت ایت الله العظمی باید بدانند که بسیاری از بظاهر طرفداران وی کمونیستها هستند که ماسک مذهبی بودن را بصورت کشیده اند. بختیار پیش بینی کرد که در صورت مراجعت ایت الله العظمی خمینی بایران ظرف چند هفته بین طرفداران او و کمونیست ها جنگ در خواهد گرفت.

رویتر گزارش داد که بختیار گفته است حاضر نیست قدرت را به آیت الله العظمی خمینی واگذار کند.

بختیار در این مصاحبه گفت ایت الله خمینی می تواند از تبعیدگاه خود در فرانسه به ایران باز گردد. وی افزود ایت الـله خمینی شخصیت برجسته ای است وهرموقع که بخواهد می تواند به ایران باز گردد و اتخاذ  این تصمیم به شخص وی مربوط میشود.

بختیار در پاسخ به این سئوال که آیا به نفع ایت الله خميني کـنـار خواهد رفت گفت من از مقام خود بنفع ایت الله کنـار نخواهم رفـت همانگونه که آیت الله به نفع من چنين اقدامي نخواهد کرد. بختیار افزود ایت الله جانشین نخست وزیر نمیشود.

گزارش رادیو لندن در باره نقش ارتش

راديو لندن در گزارش خود گفت نحوه بدست گرفتن قدرت سیاسی توسط آیت الله خمینی چه بسا که بموقع خود مشکلاتی را در بر داشته باشد.

آیت الله خمینی آنطور که وسعت تظاهرات دیروز نشان داد هـنوز از حمایت بیشمار مردم برخوردار است. تاکنون هیچیک از گروههای مخالف مذهبی و چه غیرمذهبی اشکارا جرات انتقاد از وی را نداشتند ولی انطور که دکتر بختیار ادعا میکند این مسئله واقعیت دارد که بعضی از رهبران مذهبی آشکارا با سکوت خود در طی دو هفته گذشته از وی حمایت کردند خصوص آیت الله شریعتمداری که یکی از بانفوذترین منتقدان شاه بحساب میاید.

با وجود این هنوز خطر یک کودتای نظامی وجود دارد. درست است که پس از رفتن شاه از ایران ارتش صریحا اعلام کرده که از دولت بختیار تا زمانی که وی بر مسند قدرت باقی بماند اطاعت خواهد کرد. ولی این مسأله نیز واضح است که بسیاری از سربازان از اینکه شاه مجبور شد از ایران خارج شود خوشنود نیستند. وقتی گروهی از تظاهرکنندگان مستقیما در موقع خروج شاه به آزار و تحریک سربازان پرداختند. گروهی از آنها از دستورات دکتر بختیار سر پیچی نموده و بروی تظاهر کنندگان اتش گشودند.

دکتر بختیار هر پیام خود به آیت الله خمینی صریحا ابراز داشته است که اگر ایت الله دعوت به همکاری در ایجاد یک نظم سیاسی جدید در ایران را نپذیرد و مصمم باشد که کابینه جدید را قبل از اینکه فرصتی برای فعالیت بیاید از میان بردارد فقط در امکان وجود دارد. یا دکتر بختیار بر سر کار باقی میماند بظاهر قانونی ولی بدون هرگونه قدرتی برای جلوگیری از خونریزی و یا اینکه استعفا میدهد که دراینصورت ارتش درقبال وی دیگر هیچگونه تعهدی را نخواهد پذیرفت.

بسیاری از ناظران معتقدند که چنین مرحله ای برای ایران فاجعه ببار خواهد آورد زیرا اکنون بمرحله ای رسیده اند که دیگر اعمال قدرت از طریق اعمال خشونت آمیز هرچقدر هم که وحشیانه باشد سودی نخواهد بخشید. ولی شکی نیست که بسیاری از افسران ارتـش کـه درمورد اغتشاشات اخیر فرمان آماده باش دریافت گرداند بی میل نیستند این اعمال قدرت را بمرحله آزمایش درآورند.

حتی خود ایت الله خمینی نیز که فکر میکند مخالفت ارتش با جمهوری اسلامی وی سرانجام بپایان خواهد رسید به پیروان خود هشدار داده است که حد خود را حفظ کرده و باعث بروز ناگهانی یک کودهای نظامی نکردند.

ولی با وجود این بنظر نمیرسد که وی در انتظار طی همن سیر تکاملی قانون اساسی باقی بماند. حداقل در تئوری وی میتوانست به ایران بـاز گردد و رهبر جنبشی قرار گیرد که سعی نماید در انتخابات مجلس مؤسسان بیشترین آراء را بدست آورد در این صورت وی میتواند قانونا مسئولیت رهبری مردم ایران را به جهتی که خود آنها خواسته اند ببر عهده گیرد ولی هیچگونه نشانه ای از چنین سازشی به چشم نمی خورد. اما ناظران بخصوص در فرانسه یافت میشوند که هنوز امیدوارند که بین روحانيون و ارتش سازش بوجود آید.

این فقط نظر ناشی از توافقاتی است که بین روحانیون و ارتش وجود دارد از جمله زمینه مشترک اجتماعی بخصوص که اکثر انها ازشهرستانها و روستاها هستند و همچنین دارای احساس ملی و ضد کمونیستی مشترکی میباشند.

حمایت شما از روزنامه‌های ایرانی ضمن دسترسی به نسخه‌ی کامل نشریات، ضامن بقا و تداوم تلاش ماست.
Become a patron at Patreon!