نسخه آزمایشی شامل 218,992 واژه

آقای نیک پی بهتر است سکوت کنید!

دکتر حسن حاج سید جوادی

چند سال قبل در همسایگی ما مرد نادرستی زندگی میکرد که مبالغ قابل توجهی از نزدیکان و آشنایان و طرف های معاملاتی خود کلاهبرداری کرده بود؛ وقتی آنها به این مرد یا در حقیقت نامرد مراجعه مینمودند و با ملایمت خواستار دریافت وجوه از دست رفته میشدند وی آنان را بدادگستری حوالت میداد و میگفت اگر برای خود حقی قائل هستید بدادگستری مراجعه نمائید، زیرا مملکت دادگستري دارد و سازمان عریض و طویل دادگستری برای همین بوجود آمده که به حرف حساب رسیدگی کند او خوب میدانست که مراجعه بدادگستری در چاه ویل افتادن است. امروز هم آقای سناتور دکتر غلامرضا نیک پی در پی اعلام جرمی که علیه ایشان شده میگویند: «اعلام جرم در ایران آزادتر از سایر کشورهاست و هرکس میتواند هرچه بخواهد بدون ارائه مدرک به دادگستری بنویسد، ولی تا نسبت به آن اظهار نظر قضائی نشودا ری ندارد که منتشر گردد. بدین ترتیب آقای سناتور هم صلاح در این می بینند که خبر اعلام جرم علیه ایشان قبل از اظهار نظر قضائی منتشر نشود و به بعد از اظهار نظر قضائی موکول گردد شهردار سابق تهران خوب میداند که اظهار نظر دادگستری ایران زودتر از پنج شش سال اعلام نخواهد شد و چه بسا دران زمان ایشان، در خارج، به دیگران پیوسته باشند.
آقای سناتور نیک پی شهردار سابق تهران طی نامه ای تحت عنوان پاسخ به اعلام جرم مینویسند … چون طی ۸سال تصدی اینجانب در شهرداری پایتخت طرح های زیادی با رعایت قوانین و مصالح عمومی توأم با درستی کامل و بی طرفی مطلق اجرا گردیده بعید نیست عده ای فکر کنند هر آینه این طرحها اجرا نمی شد احتمالا منافع مالی بیشتری عایدشان میگردید، در حالی که هدف از اجرای طرح های عمرانی تأمین منافع عامه میباشد که خود آنها را شامل میشود…… چقدر جای تاسف است در زمانی که صحبت از تهیه لایحه محاکمات ملی است هنگامیکه متعدیان به حقوق مردم در سوراخ های خارج و داخل خزیده اند در روزهائی که خشم و غضب مردم از قانون شکنی و فساد و تجاوز به اموال و حقوق عمومی طی سالهای گذشته به نقطه اوج خود رسیده آقای سناتور نیک پی از منافع عامه و رعایت قوانین و مصالح عمومی و درستی کامل و بی طرفی مطلق صحبت به میان میاورند و حتی از انتشار اعلام جرم هایی که علیه ایشان شده آزرده خاطر میگردند آقای سناتور محترم در پایان نامه خود تقاضا میکنند که نام و نشان اعلام جرم کننده توسط روزنامه اطلاعات چاپ شود تا صحيح بنام مفتری وی را تحت تعقیب قرار دهند آقای سناتور ،نیک ،پی همه مردم میدانند که شما طی هشت سال تصدی خود در شهرداری تهران انقدر ناراضی بوجود آوردید و آنقدر نارضایتی ایجاد کردید که در تاریخ خدمات اداری ایران بی سابقه است. هیچ صاحب ،مقامی در هیچ شغلی به اندازه شما ناراضی به وجود نیاورد و هیچ مسؤلی در طی دوران خدمت خود به اندازه شما مورد بغض و کینه و عداوت مردم نبود؛ آیا این به خاطر رعایت قوانین و حفظ مصالح عمومی و درستی کامل و بی طرفی مطلق بوده است؟

شاید شما به همان آسانی و سهولتی که از حفظ مصالح عمومی و رعایت اصول و موازین قانونی صحبت می کنید بتوانید توجه و اقبال اهالی محترم پایتخت و احساسات محبت آمیز آنان را نسبت به خود تشریح کنید؛ ولی اگر روزی دادگاه ملی تشکیل گردید و شما به خاطر ایجاد اینهمه نارضایتی و ناراحتی برای مردم به این دادگاه دعوت شدید آن روز معلوم خواهد شد که ادعای شما در مورد حفظ مصالح عمومی و رعایت اصول و موازین قانونی و همچنین احساسات محبت آمیز و توجه مردم تا چه اندازه واقعیت دارد. من این مسائل و مطالب را نه امروز بلکه در روزهائی که اختناق و وحشت برفضای سیاسی و اجتماعی مملکت سایه افکنده بود و شما در اوج قدرت به خراب کردن خانه های مردم و تصرف زمینهای بدون پروانه و دارای پروانه مشغول بودید مطرح کردم. اگر شما پس از شهرداری به سنا راه نمی یافتید به ارسال چنین پاسخ هائی مبادرت نمی ورزیدید و هیچگاه در میان مردم پایتخت باقی نمی ماندید و اگر انتخابات آزاد اجرا شود و مردم نمایندگان واقعی خود را به پارلمان بفرستند و دادگاههای ملی تشکیل گردد آن زمان ادعاهای شما در مورد رعایت مصالح عمومی و قوانین مملکتی و درستی کامل و بی طرفی مطلق روشن خواهد شد!
چون شما در نامه خود متذکر شده اید که جامعه بیدار ایران در موقعیت حساس امروز بیش از هر زمان متوقع نشر مطالب و اخبار بیطرفانه و آگاه کننده است من مبادرت به نگارش این مقاله کرده ام و با توجه بهمین نکته از شما که مدعی دارا بودن وجدان بیدار هستید میپرسم آیا قرار گرفتن شما در راس وزارتخانه ها و سازمانها از جمله شهرداری به مدت هشت سال | با رعایت تمام اصول و قوانین بوده یا در این انتصابات بسیاری از اصول و قوانین و مصالح و خواستهای مردم زیر پا گذاشته شده است؟
جای تعجب است کسانی که ترقی و پیشرفت آنها از عدم رعایت اصول و قوانین ناشی شده امروز به رعایت قوانین بخاطر حفظ مصالح عمومی پای بند شده اند! مگر اصول و قوانین مملکت سالها مورد مسخره نبود و بصورت «فورمالیته اجرا نمی شد؟ در همین مجلس سنا کسانی نشسته اند که واجد شرایط نبوده اند ولی با صدور حکم معاونت وزارت خانه انهم برای مدت چند ساعت چنین شرایطی را احراز کرده اند. اما حال که گفته میشود فلان مقام بی صلاحیت باید به احترام افکار عمومی از مسند خود کناره بگیرد افراد ساده لوح یا مغرض که چشم بصیرت و آگاهی ندارند رعایت اصول و قوانین را بهانه کرده میگویند این کناره گیری برخلاف اصول و قوانین است؟
اگر منظور از رعایت اصول و قوانین بدانگونه است که تاكنون عمل شده و با صدور یک ابلاغ شرایط احراز مشاغل بزرگ را در افراد کوچک فراهم ساخته بهتر است این اصول و قوانین هرگز رعایت نشود و به کسانی ارزانی گردد که چنان استنباط مسخره ای از رعایت اصول و قوانین مملکتی دارند. متاسفانه امروز باز هم کسانی بر سرکار هستند که طی پانزده اخیر چند سال وزیر بوده و در دوران وزارت مرتکب خلاف کاری ها و اشتباهات فراوان شدهاند شخصی که حتی قبل از آقای هویدا وزیر بوده است و در تمام مدت صدارت ایشان نیز این عنوان را بر روی کارت ویزیت خود داشته بلافاصله پس از و استعفای کابینه در رأس یک سازمان مهم قرار گرفته و هنوز نیز در این سمت باقی است. وجود این افراد در پستهای حساس با توجه به خلاف کاريها و اشتباهات فراوانی که در زمان وزارت مرتکب شده اند ایا دهن کجی به مردم و افکار عمومی نیست؟!
برای کنار گذاشتن آنها از مشاغل مهم آیا باید منتظر تشکیل دادگاههای ملی بود؟ اصولا چه ضابطه ای غیر از توجه به روابط در انتخاب و انتصاب آنها مورد توجه قرار گرفته است؟
آیا هیچگونه اطلاع و تخصصی در کار بوده است؟ بنظر من یکی از مواردی که باید مورد رسیدگی دادگاه های ملی قرار گیرد چگونگی انتصابات در سالهای گذشته است زیرا از این راه یعنی گماردن افراد فاقد صلاحیت در پستهای حساس نیز نه تنها به منافع و مصالح عمومی تجاوز شده بلکه موجبات خرابی اوضاع و از هم پاشیدگی شیرازه امور کشور فراهم گردیده است. اما تا دادگاههای ملی تشکیل نگردیده و حسابها مورد رسیدگی قرار نگرفته آیا بهتر نیست که آقای نیک پی سکوت کنند؟

حمایت شما از روزنامه‌های ایرانی ضمن دسترسی به نسخه‌ی کامل نشریات، ضامن بقا و تداوم تلاش ماست.
Become a patron at Patreon!