ص۶
100 . فرهنگ طرح بهرام بیضایی برای تئاتر ایران و راه حرفه ای شدنش افتاده تئاتر حرفه ای تنها راه دستیابی به هنر های دسته جمعی تنهادر قالب حرفه ای امکانات و بودجه های فعلی تئاتر دولتی را برای الف ) « جامعهی کارکنان تئاتر ایران » است پسندیده نشود ، قمار روی زندگی حرفه ای داخل آن جامعه بحث و اعلام می شود به افراد اه حل مرکز در به حد کفایت رسانیدن تجربه کننده اش را به همراه خواهد داشت ، و که گردانندگان مرکز ملی تئاتر ایران را ازمیان خود برگ اعتبار حرفه ای خواهد داد ، که درآمد کارکنان تئاتر باید چنان باشد که اهـل بنابراین عنصر حیاتی مبارزه وجدل به عرصدی خود یا خارج از خود انتخاب خواهد کرد. معرف او برای استفاده از سایر برنامه ها و تئاتر را از رها شدن در آثار بازاری پیش پا ب ) – مرکز ملی تئاتر ایران ، ، سحنوباز خواهد گشت. ، که کلیهی مراجعه های فرهنگی است. ه ـ هر جامعه باید افراد جدیدی را که است که مستمرند . و تعالی یافتن تئاتـر توزیع عادلانه در اختیار خواهد گرفت. به حرفه روی می آورند طبق ضوابطی ( که یکی خصوصا ـ مستلزم کسب تجاربی است که بدون از آنها حتما باید ارائهی شناسنامه سـوابق ٤ ـ این طرح انحلال کلیدی سازمان هاو کاری از موسسات مبدع مثلا دانشکده ها استمرار در این هنر نمی توان به آنها دست مراکز تولید تئاتر دولتی فعلی را ایجاب مـي یافت .پس برای آن که نوابغ تئاتر به وجــود آمد . متقابلا این دسته به عنوان بخش مهمـی گروه های آماتور ، شهرستان ها و غیره کند ، تا امکانات و بودجه های آنها بتوان باشد ) بپذیرد و یا رد کند. آیند اول باید تئاتری وجود داشته بـاشد از کمک دولت به تئاتر با پرداخت حقوقشان در یکجا – طبق تعریف آتی ـ در اختیار و مرکـز نئاتر ، شکل ظاهرا خیرخواهانهی یک نظارت اصطلاح و تئاتر حرفه ای عنوانی است در برابر ملی تئاتر » قرار گیرد. تهدید و بدون تحميل انجام شود . قاض اختیار و مرکز ملی تئاتر ، قرار می گیرند توضیح : در « جامعه ، باید به روی بازیگرانی که جذب کاباره شده بودند و مایلند در مرکز ملی ، که از طرف دیگر مبعوث آنان وسایر اعضای « جامعهی کارکنان تئاتر، در این امکان انتخاب خود را بیرون بکشند است . برمبنایسعیار ها ، و نیزموافقت طرفین، نیاز کند توضیح : مشکل اصلی در موردبازیگرانی است که در حال حاضر کارمند دولت اند . در وضع استخدامی این عده تغییری پیش نخواهد . است که تئاتر یک برابر جمع ورت در جهان آزاد بنابراین مثل هرکنگون باید بدون محدودیت ، بدون تخیش ، بدون «تئاتر ملی» خود درآورد .. بدینسان حمایت دولتی آن جمع تماشاگران خواهد بود همواره سانسور سمگانی باستان (سانسور اخلاقی ، سانسور مذهبی سانسور سیاسی) برهر حرکت فکری و فره تئاتر تفننی ، ( دمدمی ، گاهگاهی ، غیر باطنی بود که کمی دیرتر کشف شد .شاهکار حرفه ای ، آماتور ) و نیز اصطلاحی است در بزرگ این نظام آن بود که از هنرمنـد ویژگی اش اعتراض است ـ کارمندبسازد، برابر و تئاتر دولتی ، یا و تئاتر حقوق بگیری ، ویژگی اش اطاعت است . تاکید می کنم باز باشد که معنای بسیار مهم آن استقلال فکری است . توضیح ۲ : عضویت در « جامعه ، مغایر مقدار معینی کار را در برابر حقوق رستی آنها قرار می دهد عضویت در هیچ حزب ودسته سیاسی نیست. الف) جامعهی کارکنان تلاتر ایران معیار های رایج به ایشان خواهد پرداخت. 6 ـ هر جامعه ممکن است برگ اعتبـار . و علاوه بر آن را طبق منظورم از متئاتر دولتی، کارمندان اداری چیزی که هم شرط اول و هم شرط آخر هرهنری میون ما تسلط مطلق داشته هدف و هم نتیج است. تئاتر نیست ، بلکه یک «نظام» است . زیرا و تئاتر حرفه ای ، به معنای حذف کمک حقیقتی است که ما چه کارمند اداره تئاتر جلب کمک های بلاعوض سرمایه داران داخلی، سفر گروه ها به شهرستان ها ، به کارخانه ها قرار می اصلی سانسور محمود کیداشتن نکر افرادی را که پذیرفته است در صورت ترک های مردم بود . فهرست خودکشی بودیم و چه نبودیم ، به هرحال در منظـام دولت نیست ، به معنی حذف نظارت دولـت ۱ ـ و جامعهی کارکنان تئاتر ، شامل تمام حرفه و یا بروز آنچه که با احترام حرفه مغایر ۷ ـ از آنجا که هدف «مرکزملی ،وصول روشنفکران در دههی بیست ، نـهـرس کسانی خواهد بود که در یکی از رشته های است لغو کند. است اکنون که این کلمات نوشته می شود در به استقلال هرچه بیشتر اقتصادی است ، می جوانمرگان هنر نمايش ، فهرست زندانی تئاتر دولتی، کار می کردیم ۰۷ فر جامعه به طور خود به خود حاصل این منظام، از میان بردن مطلق هیچ کجای جهان تئاتر بدون کمک بی توقع موثر تئاتر چون بازیگری ، کارگردانی ، باید راه حل مناسبی برای توسعهی تماشاگران شدهها ، و فهرست آثار توقیف شده و آثار مدافع حقوق صنفی اعضای خود خواهدبود. تئاتر بیابد . از جمله ، فروش برگ اشتراک، رابطهی میان تماشاگران و تئاتر بود . که دولتها برسر پا نیست ، گرانی ، شیوع تلویزیون نویسندگی ، طراحی ، کار های فنی ،صورتک از صحنه پائین کشیده شده ، کنار نهرست سازی و بزک و غیره استمرار داشته اند ، ویا توضیح : بیحرمتی و فشار نسبت بـه و سینما ، و مشکلات آمدورفت ، تئاتر را در ناسینی هنرمندان نومید شده از درک عمر. چون اهل تئاتر نه مستقیم ، بلکه از راه کنند ، وسطح حرفهی تئاتری هر یک از اعضای و جامعه ، به طور حرفه ای از آن زندگی می : هیچ کجا بدون آسیب نگذاشته ، و در برابر این گیرد . وقت آنست که فرهنگ از تصویب اداره با تماشاگر روبرو میشدند باید بی حرمتی و فشار نسبت به تئاتر تلقـى آسیب فهرست دائم التزايد کمک دولتها به تئاتر قابل قبولی از کیفیتغني وتخصص را لحراز تفتیش آزاد شود . تاهنگامی که سانسور همیشه سوء ظنی از جانب تماشاگران نسبت گردد و عکس العمل مناسب از طرف و جامعه هرساله منتشر می شود ، و وجود تئاتر غنی کرده اند . به این ترتیب کسانی که در حاشیهی پشت عنوان های فریبندهای چون حمایت به آنها بود ، درست به اندازهی سوء ظنی منعکس کردد. دستگاه سانسور از سوی دیگر نشان مایهی اعتبار دولتهایی است که نه به داشتن تئاتر هستند و در آن مستقیما کار معینی را به هدایت ، ضابطه ، تعیین خط مشی تجاری خود توسعهی فرهنگ را حمایت کنند ۸ ـ هر جامعه باید بکوشد در رابطه طور مستمر برعهده ندارند ، با در حـال ارشاد پنهان می شود تعالی فرهنگ و شبکه های پلیسی بلکه به داشتن فرهنگ می داد . تئاتر ثقلانی بود بین دو سوء ظن. با جامعه های دیگر و « مرکز ملی ، برای سرافرازند . اگر دولتها مبعوث مردمند و اگر . گذراندن دورهی آموزش تئاتر هستند ، با و غیره. مفهومی نخواهد داشت ، و نتیجه چگونه تئاتر تواند وابسته باشد و در اعضای خود کار ایجاد کند . و نیز از تغییر ناقص ، معیوب ، و همانند دیگر محم تماشاگر حق داشت. مردم فرهنگ می خواهند ، پس وظیفــی کسانی که ارتباطشان با تئاتر دمدمی است ، عين حال «آزاد، ؟ ۸ ـ « مرکز ملی ، می باید حمایت خـود و تئاتر صرفا تفتنن آنهاست ، و یا کسانی که حرفه های بی رویه طبق ضوابطی که بعدا بحدو دولت برپا نگه داشتن تاتر هاست . خصوصا را از آثار تجربی که راههایی در کار تئاتـر عصر اختناق خواهد بود . به همین دلیل اگر اثری از این دوره باقی بمانداهميتش اعلام خواهد شد جلوگیری به عمل آورد. نویسندهی این کلمات در نخستین قدم برای در شرایط ما که نظام و تئاتر دولتی ، به دست قابلیتشان در مورد رشته ای که آغاز کرده انـد خواهند گشود ـ و لزوما در آغاز با شکست در اینست که از لابه لای این دهلیز سوء ظن طرح هرگونه بحث راجع به آیندهی تئاتر توانسته است نقبی به فکر تماشاگران وزند. خود را داشته باشد . و نسخهی دومی نیـز تئاتر را هدر داد این مبارزه بود که چگونه و مراکز زراعی . جلب کمک شهرداری ها . بانک ها ، و مراکز بزرگ سالی و صنعتی و تجاری که قانونا می باید در جوار فعالیت های ۹ ـ هر جامعه باید آمار دائم كان افراد مالی روبرو خواهند شد . را به نجوی نشان هرنوع نظارت برتئاتر و سایر هنر ها را آنچه نیروی اصلی خلاقـه اهـ همواره سانسور سه گانهی باستانی بر هر حرکت فکری و برای دایرهی آمار و مرکز ملی • بفرستد تا در صورت مراجعهی متقاضیان ، وضع اشتغال با کند یکجا رد می اختناق طی قرنها موفق شد نمایش را برای ماندن از امکانات پراکندهی دولتی در این کشور به صورت فعالیت گسستهی استفاده کند و دولتی نشود . در این جنگ فرهنگی ما تسلط داشته زیرزمینی درآورد . کاری بریده بریده ، و که سازمان های عظیم دولتی طی آن ، به آمادگی هرکس معلوم باشد ، و نیز در رابطه با موضوع – صندوق بیکاری » ابهامی پیش نیاید. بی ارزش تلقی شده ، که اهل نمایش همواره کمک غول مقررات اداری ، با افراد بطور «تئاتر دولتی» از هنرمند ، کارمند میسازد مجبور شد برای کسب آبرو جهت آن از تکتک و در میدان های جداگانه زورآزمائی ارزش های دیگری کمک بگیرد مثل تئاتر می کردند ، قسمت اصلی نیرو و استعداد اخلاقی ، تئاتر اجتماعی ، تئاتر مردمی • هنرمندان نابود شد . برد و باخت نسبی تئاتر پرورش انکار این اشتباه تمام آن بود ، هیچکس نمی تواند بگوید که بکلی کارکنان تئاتر است که جامعه مجبورشان کرده باخته است ، و هیچکس نمی تواند بگوید از حرفشان شرمنده باشند ، کسانی که که آسیب ناپذیر بوده است ، و هیچکس نمی خیال کرده اند که تئاتر خود به خود آنقـدر تواند بگوید که بکلی برده است . هرکس برارزش است که باید بلافاصله با کلمهی این جنگ بقادست و پاش زده است تادیرتر دیگری عذرخواهی کرد و به آن ارزش داد. از صحنه حذف شود حالی که – آقایان و خانمها تئاتر ولت موفق شد و تئاتر حرفه ای ، را بـر هنری است مثل هرهنر دیگر که موضوع اندازد ـ یعنی نظام تامین مادی در برابر کار و آن انسان و موقعیت اوست و همین برای ارزش کار را ـ و متقابلا موفق شد نظام حقوق ارزش آن کافی است . و تمام آن معانی ماهانه را در برابر کاری که شرایطش مهرت که شما كلمات بعد دنبال آنهامی کردید، نیست به وجود آورد ـ نظام کار نکردن را خود آن مستقر است . تئاتر یکی از دولتی که می گفت امکانات ایجاد تئاتر ندارد بزرگترین دستاورد های فرهنگی تاریخ بشر امکان آنرا داشت تا گرانترین گروه های تئاتری دنیا را اینجا گردهم بیاورد ، و دولتی که کوچک ترین حرکت مخالف از چشمش پوشیده نمی ماند جامعهی کارکنان تئاتر ، خواهد بـــود . در بیمهی سوانع و غیره قبل از بیست و هشت مرداد سال ۳۲ با رضایت کامل به روی نومیدی عمومی کارکنان از مطبوعات که بگذریم – تئاتر مهمترین نمایش چشم خود را بست . نویسندهی این کلمات در سال ۳۰ وسیلهی ارتباط جمعی بود با تکیه بر تجربه های گذشته ، و به احترام همهی بیش از هشت تئاتر مستقل روی با بود که استعداد های هدر شده ، نظام و تئاتر دولتی، أن هر ا مواردی که « مرکز ملی ، خود را به تصميـم گیری مجاز نمی بیند درخواست تشکیل مجمع عمومی و جامعه ، ، یا تشکیل یک هیئت مشورتی از سوی « جامعه » را خواهد کرد. خود دخل و خرج می کرد . و در نتیجهی را یکسره رد می کند . نظامی را که در استقلال اقتصادی دارای استقلال فکری نیـز هنرمندی با هر بازدهی زندگی نسبتا متعادلی حرفه ای وجو دارد، و هر چه هم که بی مایه باشد به دلایل کار با تماشاگر راه گزینی از حرفه حذف نمی شودوهمواره سربار مینای یافت ٤ ـ دولت کلیهی تالار های نمایش فعلی کلیدی بودجه های پراکندهی تئاتر در مراکز مختلف فعلی ( اداره تئاتر ، کارگاه نمایش ؛ در خواهند یافت که برای بقاء در حرفه مجبور ه کار اجرای تئاتر بپردازند ، تـ عمومی و جامعه ، هربار برای دو سال انتخاب ملی ، انتخاب می شوند در این دو سال شوند . « جامعه » پشتیبان تصمیم ها اقدامات گردانندگان و مرکز ملی تئاتر ، خواهد بود . و همچنین « جامعه ، تنها مرجعی است که در صورت ناتوان بودن مدیریت و مرکز ، می تواند به اکثریت آراء تجدید انتخابات و تغییر هیچگونه شائبهی رقابت حرفه ای و الف پیش نیاید. عرفه باقی میماند. تالاری که چه پرباشد وجه عوامل تفتیش می بیست و پنج سال رسمتها تثبیت نشده است ، یا از تئاتر به منزلهی – واحد نمایش ، تئاتر شهر ، کانون پرورش فکری اجرای طرح و تئاتر حرفه ای ، احتمالا ارتباطی تئاتر را می دید ، وبخصوص خالی شما حقوق می گیرید، وجه بدرخشید وجه تئاتر حرفه ای را در هم کوبید . و تازه خودبه کاباره و یدک آتراکسیون استفاده می کردند کودکان و نوجوانان ، کاخهای جوانان شكل تئاتر ایران را دگرگون خواهد کے ۲۸ مرداد ، اولین حمله ای که برای ندرخشید ارتقاء اداری را طی می کنید ، و صورت رقیب حرفه ای دست از آستین کانون نمی باید تعیین سرنوشت بقیه را بر عهده فرهنگسرا ها و غیره ) را به طور یکجا در ملوک الطوایفی فعلی تئاتر از میان خـواهد ربند کشیدن نیروی ارتباطی تئاتر کرد پرورش فکری کودکان ، تلویزیون ملی ، واداره بگیرند. ایجاد کنید و چه نکنید از مرخصی سالان و مرکز ملی تئاتر ایران و قرار خواهد رفت ، و هنرمندان مجبور به جنگ و همین درهم شکستن مئاتر حرفه ای استفاده می کنید . در چنین شرایطی هرگز کسی تئاتر نیز در آورد داد ۰ ۰ مرکز ملی ، موظف خواهد بود تالار هاو با مراکز دولتی نخواهند بود ، و خود به صورت استقلال اقتصادی آن بود . طرح ایجاد دست به خلاقیت بزرگ صحنه نخواهد زد ، و دولت باید برای همیشه از درآمدن بـه جامعهی کارکنان تئاتر ، نیرو و بودجه های فوق را برحسب نیاز برنامه همای یک نیروی صاحب لمكان عمل خواهند کرد اتری موابسته، زیاد مشکل نبود از استثنا ها که بگذریم ، نتیجه اکثرا تئاتری صورت رقیب حرفه ای سینما و تئاتر خلع شود، مرجع اصلی اخذ تصمیم های حیاتی در مورد گروه های متقاضی تقسیم بندی وبرنامه ریزی دولت نیست که سلیقه ابلاغ کند ، جا برای همه جلوگیری از اجرای آثاری که تماشاگر می بیروح و یکنواخت خواهد بود . و بی و متقابلا امکانات خود را در اختیار ایجاد حرفهی نمایشی است و جامعه ، به طور دقیق کند . به طوری که کروه های مختلف بتوانند تفاوتی نوع کار و همه نوع سلیقه خواهد بود ، الزاما ت، تئاتر ها نخست تماشاگران یعنی حاکم. از شما ـ هرچه هم که با استعدادباشید تئاتر حرفه ای و سینمای حرفه ای قرار دهید طرح تشکیلاتی ، تعداد کارکنان ، و وضع در مورد ابقاء یا لغو قرار انخاذ کند . و تماشاگر است که انتخاب می کند . بسیاری حامیان و تامین کنندگان خود را از دست بزودی یک مرد متوسط خواهد ساخت. شکلات بعدی تئاتر و سینما داخلی است و در حقوقی ، مرکز ملی تئاتر ایران ، رامعین خواهد بودجهی مناسب در اختیار داشته باشند. دارند و سپس در مرز ورشکستگی بنکر خود حرفه حل خواهد شد. کرد . گردانندگان و مرکز ، از طرف مجمع توضیح : کسانی که به مدیریت و مرکز به تکمیل خویشند وگرنه یکجا ماندن ، عقب وارد کردن، رقاصان و شمېدمبازان ازخارج ماندن است ، و بسیاری در خواهند یافت که افتادند . و تئاتر حرفهای بکلی زمین گیرشد. برای آن که به تکرار کشانده فشموند بایددائما در برابر و تئاتر دولتی ، این نوشت آنها که نخواستند در این شرایط کارکنند به تجربه ها و مطالعه های جدیدی روی بیاورند. خانه نشین شدند ، و آنها که خواستندکار ه تئاتر حرفه ای ، را پیشنهاد می کند . منظو غیر از تئاتر تعلیمی ، آموزشی ، قدرت تولید و مستقل نشوند به استخدام دولت از – تئاتر حرفه ای ، تئاتری است که ـ مثل هر تئاتر حرفه ای از دولت به کارکنان منتقل خواهد درآمدند ، تئاتر های مستقل در برابر صعو حرفهی دیگر ه در آن به نسبت مقدار کار و قیمت ها و فشار روزافزون تاب نیاوردندو قابلیت حرفه ای تامین می شوید . و در برابـر هریک پس از چندگاهی مقاومت سرانجام کم کاری مدام تدریجا از صحنه حذف می ه تئاتر دولتی ، و دستیابی به « تئاتر حرفه ای» به دامان کمک دولتی، که حالا خود را شوید . به معنای دیگر خلق کردن و استمرار است . به همین دلیل می کوشد بودجه هـا ، است برجامعهی بازیگران ،جامعهی کارگردانان مدت معین واگذار کند . و در پایان مدت پس این بهانه که و نمی گذارند ، پنهان نخواهد می کرد افتادند . جرقه ها ازمقاوم شرط ضروری تامین حیات کارکنانش است از بررسی نتیجه چنانچه تجربه موفقیت آمیز قدرت تصمیم گیری ، و امکانات نمایشی را از جامعهی طراحان و صورتسازان ، جامعــهی کرد . نهایت این که کسانی که واقعا کارگر انفرادی بود ، اما به ناهار در لغاف پس تئاتری است که کارکنانش از راه زندگی دولت به کارکنان حرفه منتقل کند . و همچنین سازندگان لباس و صورتک ، جامعهی فنی یا به شکست انجامید تصمیم مقتضی . تئاتر هستند میدان و چشم انداز وسيع تــرى محکوم شکست های مالـ بخشیدن به آن به خود نیز زندگی می بخشند و دولت را از صورت صادرکنندهی دستورالعمل، و نیز جامعهی نویسندگان. در مورد ابقاء یا لغو قرارداد اتخاذ کند . در می یابند ، و آنها که آن را جدی نگرفته بودند نتیجه باید تئاتر با کار آنها ادامه بیابد تا و نیز رقیب حرفه ای برای تئاتر آزاد خارج کند. تالار را به گروه دیگر با ائتلاف گروه های با میل و رغبت به حرفه های دیگری که درآنها حالی که از سوی دیگر تنات أنها خود ادامه بیابند توضیح : افراد و جامعهی فنی ، که ۲ ـ بر اساس این طرح وزارت فرهنگ و دیگری واگذارد ، و یا اصولا از این فکـب موثرترند نوی خواهند آورد . و لحظه ای با چندین اداری پشتیبان ، تئاتری که کارکنانش از طریق خلاقي یک دفتر فنی برای رسیدگی به وضع کارشان از جوهری نیست که با مسایل فکـری منصرف شود : « مرکز ملی ، می تواند همچنین فراخواهد رسید که علنی شودکه تئاتر حرفه ایست اصلی اجرا های آزاد مدام است که به صورتی دوگانه هم خود و هم ایمنی تئاتر ها ، تعمیر تالار ها ، وارد کردن تئاتر سروکار داشته باشد ، و در هر نمایشی تصمیم بگیرد که برنامه های تئاتری در تالار که ناشیگری و ندانم کاری نمی پذیرد ، و برای دولت سابق در حالی که از یکسو با حرفهی خود را تکامل می بخشند . قاضی ردو وسایل فنی با تسهیلات کمرکی دولتی ، و نیز با هر طرز شغل آنها تامین است. های مختلف شهر گردانده شود ، به این معنا انتقال اندیشه و فرهنگ و حتی تبلیغ سیاسی تخصيص مبالغی وانمود می کرد تئاتر قبول جامعه خواهد بود ، و همان خواهد بود . بررسی سالانهی حسابها وسایر امور صرفبا در صورت تصویب مجمع عمومی جامعه، که هر برنامه پس از مدتی در تالار دیگری در از طریق آن اول باید آنرا و بلد ، بود. را حمایت می کند ، از سوی دیگر ، ازراه که غیر قابل قبول را تدریجا از دایره خارج می فنی دایر خواهد کرد ، که در موارد لزومیتواند از دادن رای در مورد مسائل فکری نمایش ، و گوشی دیگر شهر ادامه بیابد. آنچه در تهران پیش بیاید بی سانسور های علنی ، و همچنین سانسوری کند و قابل قبول را نگه می دارد . در چنین خدمات ضروری را به تئاتر حرفه ای تقبل کند. از جمله تعیین گردانندگان و مرکز ملی تئاتر ، ۹ – – مرکز ملی ، می باید شیوهی درآمد مونه ای برای تئاتر شهرستان ها خواهد که بوسیلهی مهار اقتصادی تئاتر به وجود فضائی است که تجربه ، به جای آن که تجملی ۳ – این طرح بلافاصله به وجود آمدن دو معذور خواهند بود . مکفی در برابر کار را ، جایگزین شیوهی آورده بود می کوشید حرکت آنرا بضبط تلقی شود تهور آمین خواهد بود ، و آنچه ممکن سازمان تئاتری غیر دولتی را پیشنهاد می کند: ٤ ـ هن جامعه بر اساس ضوابطی که در حقوق بگیری کند. خلاصه ه ـ و مرکز ملی ، می تواند تصمیم بگیرد شد ، و به لطف یکپارچگی اهل تئاترسانسور ۱ ـ هدف این طرح دگرگون کردن نظام مدیران را در خواست کند. که به طور آزمایشی یک یا چند تالار را به نخواهد بود ، استعدادی سرکوب نخواهد شد، یک گروه معین و یا ائتلاف چند گروه برای ۳ – ( جامعهی کارکنان تئاتر ، مشتعل و نیز دیگر کسی بی استعدادی خود را پشت كمــان بهرام بیضائ خیابان اربا سوزاندن کارگران ” CA · آزادی های فردی اطراف قدرت و تولت موقت آلای بازرگان. آبدالله شریعتمداری اعمالی دفاع کرده اند . شکان آنها جمع آوری برد که بسیار *** . . سینه کش التاب نمیکنند. • . اشند ، کماکان می 80 ما نیز نخستین تلان تهدیدآمیزمان کردیم. صریح آیت الله شریعت واط جمعی دیگر از هنخصیت های سیاسی نسبت به آزادی مطبوعات و قلك > > – > ل *** > از میان مطبوعات و زار رگرانه رژیم سابق ایران با ایالات اتیکی عانقها > تجاوزات آشکار آزادی های ** 265266 ² > آیندگان 9 – ١٣٥٨ – صفحه 6 شماره ۳۳۷۰ ـ سال دوازدهم ب ) مرکز ملی تئاتر ایران درون گروهی و برون گروهی : یافتن مقررات ا – گردانندگان این و مرکز ملی . روشن برای مسئلهی حق المتاليف. هر سو سال یک بار ازطرف و جامعهی کارکنان تئاتر ، و از بین آنها ، یا در صورت تصویب ب : دایرهی آمار . که می باید می جمع عمومی از تئاترشناسان خارج از جامعه فعالیت هر فرد تئاتری را دقیقا نشان بدهد شوند ، و توسط و هیچ مرجع دیگری انتخاب می و دائما صورتی از افراد بیکار یا آماده به کار قابل تعبیر نخواهند بود ، مگر به درخواست برای ارائه به مراجعان در اختیار داشته باشد. اکثریت افراد و جامعه ، که تجدید انتخابات رخ خواهد داد. ۲ – ۰ مرکز ملی ، تنها رابط بين اهـل نمایش و دولت خواهد بود . در دفاع از حقوق نشریهی حرفه ای نیز بپردازد. مادی و معنوی اهل تئاتر ، مبارزه با سانسور، و گرفتن هر نوع کمک امکانات تازه ازدولت. لطلاب رگران توصیه کرده و آنرا تصویر روشنی کتاب آمده است که خوانی ابد خارج را چگونگی انقلاب کارگری دانسته است اعلام ت اصلاحات ارضی و اجتماع ترجمه شنبه ۱۹ خرداد – تشکیلات و مرکز ملی تئاتر ایران ، شامل اجزاء زیر خواهد بود. الف : دایرهی حقوقی . برای مطالعه و ترجمهی قوانین تئاتر و گروه های مترقـى سایر ملل ، تهیهی قرارداد های احتمالی .یافتن و یکسان کردن معیار هایی در جهت توزیع عادلانهی درآمد . تهیدی قوانین و قواعد تشکیل گروه های تئاتری و نظامنامه های ج : دایرهی حفظ و انتشار اسنادتئاتر. که ممکن است در صورت لزوم به انتشار یک صندوق بیکاری ، صندوق باز نشستگ ۳ ـ قدرت و مرکز ملی ، ناشی ازپشتیبانی صندوق معلولین و افراد از کار افتاده ، و ایجاد های حاصله از استند :.. میزان ازدیگر روزنامه صبح ایـران عماره این یادداشت سیاسی روز نشریات و تهدید فروشندگان آنها و ضربوش بخوبی نشان می دهد که برخلاف تبليغـبـات مسائلی که آقایان نزیه و مقدم مراغهای مطرح انتظار پشتیبانی بیدریغ مردم را داشته باشد شور از مشکلات کنونی امیدوار بود . بعلاوه برخی از خبرنگاران و نمایندگان جرايد هوچیگرانه نفاق افکنان تشنه قدرت ، اختلاف نموده اند ، این شبهه را برای شنونده بوجود نه اینکه حق دارد از وجود قطبهای دیگری نیرو های معینی جدا کوشش می کنند تا دست قدرت گله و شکایت کند. شهرستان ها را محکوم کرده اند ، و آنها را کنونی برسر مطبوعات وسایر آزادی های می آورد که دولت ایشان اگر چه بصورت زیانی و زبان آنهایی که مردم را به شرکت فعالانه در ندای آزادی اعمالی مغایر و مخالف با اصول دموکراسی فردی و اجتماعی ، اختلافی مسلکی میسان با وجود مراکز غیر و لجامكسيعت دولت و مقامات رسمی کشور همه درسطح امور سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی دعوت روح اسلام خوانده اند و جنجال آفرینانی که اکثریت مسلمان و و و اقلیت کافر ، نیست ، قدرت مخالفت می کند ، اما مخالفتش چندان حرف از نابسامانیهای فراوان موجود درکشور می کنند و نشر حقایق را وظیفه خویش قرار ملی این یکی دو ماه گذشته منحط ترین عبارات بلکه اختلافی است میان آنهایی که هجوم بسه جدی و اساسی نیست . نمی توان هم از وجود که بخش مهمی از آن ارثیه خانواده پهلوی و داده اند ، بشکنند و ببرند ، حمله به آزادیهای را درباره مدافعان آزادی های فردی و اجتماع مطبوعات آزاد و تحدید آزادی قلم را مقدمه ، مراکز قدرتی که رقیب قدرت و اختيــا فردی و اجتماعی و منجمله آزادی مطبوعات، اوباشان و ریزه خوارانش برای مسامت ، مشخصات آزادی قلم و مطبوعات ، بكسـا مله به سایر آزادی های فردی و اجتماعی دولت اند سخن گفت و در عین حال مشاور خود شکایت دارند . خود آقای بازرگان بار ها از که آقای شریعتمداری در جوابیهشان صريحـا بردهاند ، آتشبارشان دروغ و برچسبشان را می دانند ، با کسانی. که شکستن قلم ها بریدن . و سخنگوی دولت را به میتینگ معینی که بدان اشاره فرموده اند ، با عدم قاطعیت دولت مردم دعوت کرده اند که در امر بازسازی کشور در مورد آیت الله شریعتمداری بکارنیانداخته اند. زبانها و خرد کردن ساق پا ها را وظیفه خویش – جهت تقویت این مراکز رقیب است فرستاد. یادداشت اول – هشتم خرداد ١٣٥٨ قرارداده اند. روشنتر بگوئیم جرئت بکار انداختـن آقای مقدم نه ای اشاره ای پاسخ آیت الله شریعتمداری به تلگراف نیافته اند . آنچه که درپاسخ آیت الله شریعتمداری آقای نزیه : از نویسندگان و حقوقدانان و شخص امید بخش ها و گروه های سیاسی و اجتماعی دربــاره آمده است ، جز آنچه که محافل آزادیخواه اشاره کرده اند و از انحصارگری وجود مراکز غیر رسمی قدرت که مترقی ایران در این ماهها گفته اند و بخاط گفتنش انگ « ضد انقلابی ، را باسبری افراشته اعمالشان تهدیدی برای آزادی و سیاست کجدار و مریز آن در زمینــه حل مشارکت کنند و نیز از دخالت های بیجای مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی برخیها در کار های دولت شکایت کرده اند. ارتباط مستقیم دارد . و اگرکسانی از این اوضاع به همین موضوع بالا می شود . ایشان بدرستی به و عدم قاطعیت ، در کار ها اشـار تک آمده اند و از عدم قاطعیت دولت ، از سکوتشان در برابر تجاوزات آشکار به آزادی او کرده و آنرا بعنوان یکی از علل اصل نام استعفایشان عنوان کرده اند . این عدم قاطعیت از بیعملی آن در برابر قطبهای غیر رسمی رت و از اقدامات انحصارگرانه گروه های برده اند . اشاره آقای نزیه به چنین مراکز و که در مورد بالا ، یعنی اختیارات وقدرت آقای مقدم مراغهای ) کاری برای حل جدی و معینی برای جنگ اندازی و تصاحب کامل و انقلابی معضلات کشور و برای از بین بردن چند قدرت دولتی نگرانند ، باید در نخستین تسلم ولی آیا مقامات دولت موقت ، بغیر از گله و شکایت زبانی و در چند مورد هم استعفا هـای اعتراض آمیز ( مانند استعفای آقای نصرت الله امینی استاندار سابق فارس و استعفای اخیر آزادی قلم و مطبوعات ، سخنان آقای . عامل شرکت ملی نفت و رئیس کانون ی دادگستری در نخستین کنگره این وکلاء پذیراگردیده اند . نمی باشد. تعفای توام با اعتراض استاندار آذربایجان همزمان با هنگامی که پاسخ آیت الله در های اداره کننده آن موضوع تـازهای خود دولت بار مشاهده شده دالله مقدم مراغهای سه کشور انعکاس یافت ، اعتص این وع نیز در مطبوعات که ب رشت مردم ایران ارتباط هیئت تحریریه یکصد و سی نفره کیهان اشاره گردیده سیاری از محافل و گروه . و هنوز امکان آزادیخواه با نگرانی به اقدام ات – دولت لغو قرارداد های تجاوزکارا و حرف های آقای مقدم مراغهای بهنگ نطقی و معقول مرافق استعفایشان هر دو حاکی از این وضع حاضر بازسازی کشور عملی آقای کانگی در قدرت انجام داده اند ؟ در فاصله کوتاهی از یکدیگر حیاتی خویش برای گسترش آزادی های فردی و کند و بیشتر سخنان آقا نزیه درکنگره وکلای دادگستری اجتماعی مبارزه کنند . زیرا گسترش آزادی مورد بالا مست های فردی و اجتماعی است که بردم امکان مهم جازی در کشور مربو دیدن واقعیات ، انحصارگری – . تهدیدات روزنام گذشتن از حق مسلم قاطعیت ها را می و شرکت فعالانه انهارا بدست آورده اند شد . بازسازی کشور جدا از شرکت شنون سیاسی ، الله امور ممکن می کند . مشکلات کنونی بدون شرکت وسیع و فعال فردفرد ساکنان این زحمتکش آن هل نیست . و نیرو های حاکم بردم در امور مودن مردم و در این شئونات قرار داده اند . و توان برهانی ( د : دایرهی امور صنفی تشکیل دهندهی ▸ ه : دایرهی روابط بین المللی . برای معرفی افراد تئاتری به فستیوال ها و مراکز خارج و بالعکس معرفی آثار ملی ایران بسمه خارج ✔ > های در راس کار ها.