ص۶
گفتگویی با عبدالوهاب البياتي وقت آن رسیده که شاعر به خیابان بیاید داد دونی های بیروت مکلی دیگر دختر همی دارد مرغ آش نوس) همدی رونکارار میان خاکسترهایش برمی خیزد 9 ازهای برمیخیزدو به ونوس …. اری * آیا برای شعر ، وظیفی س از پنی سال قلع خونبار خص ، یا تعهد سیاسی معینی وجوددارد؟ مبارزهی همگام باتوده ها ، به معنای سیاسی به شکل حرفه ای نیست معنای نفسی با مسایل واقعی عرب استراتژی پرداز . ویژگی سال های اخیر احیای سیدر می پردازد . با آرسایف فرهنگ بمعنای قومی و انسانی یکی از ویژگی های سینمای شوروی از این گفتهی آندرون ميخالمكوف ـ کونچالونسکی اسوری می رود تا « مردان جنگل ، را فیلـم . کاشف ( همان و درسو اوزلاهی کوروساوا به ملیت ها و جمهوری هاست : ارمنست گرجستان ، لیتوانی ، از بکستان و .. سه جهان عرب ، که شبش آن است و مبارزه برای ایجاد عنصری عبدالوهاب البياتي راز کشیده ، جایگاهش را بازیابد .. مشترک میان فرهنگ و نیاز های مادی و انسان و نیز این مبارزه به معنای – نوشتن شعر مطلقا سیاسی نیست ، چرا که كمان من يشعر ، اختيار موضعی در برابر انسمان و جهان است فرجام برسد بلکه شعربیو. نمی کند نباید بنویسد » می که آنکه کار نمیکند نباید غذا بخورد همانا بهترین تصویر را از زندگی در شوروی ارایه می دهند. ( سازندهی فیلم و سیبریاد ، که در آغاز فعالیت برداری کند ، ترتیاکوف دوست بــرشت نوین شوروی به بازبینی گذشته در دیدار هایم با عبدالوهاب البياتي سینمایی خود و اولین معلم . یکی از اولین آیزنشتاین و کالاتازون ( کسی که ۲۰ سال بعد این گذشته چنان ژرف است که کاوش در او را به خود واداشتم با سخن گوید محصول های سینمایی قیرقیزستان را ساخته ه وقتي لكلک ها پرواز می : کنند ، می سازد ) سالیان سال پایان نخواهد یافت. از آنرو آغاز نمیشو روزگار ما شاعر ، بود ) بخوبی آشکار می شود : در شوروی تنها و نمک برای ساوینا ، را می سازد که سنـدی درحال دارد و این شاعر است که موضع انسان را سینمایی با ویژگی یک قوم وجود ندارد . بلکه جنون اساست دربارهی درهای در گرجستان سینمای کهن و کلاسیک هـ است . به سخنی دیگر شعر ، انقلابی دائمی جهان بینی اش مشخص میکند که هم دیدگاهی تعیین میکند ، نه اینکه دیگران برایش چندین نوع سینما است که تحول هر یک از آن که اهالی آن تا انقلاب حتا با کاربردچرخ بیگانه ( و بر تمكين ، ، و طوفان برفراز آسیان است ، برای اینکه از پاکی انلاب مستمر سیاسی است ، هم فلسفی . شعر دستگاهی ، تعیین کنند . با اتخاذ این موضع میخواست ها از محیط ، تاریخچه و امکانات بالقوهی بودند و سنگ هایشان خون نوزادان مرده را و نوادهی چنگیزخان » و « زمین ، ) به قهرمان همز پاسداری شود ، این انقلاب باید شعر مناسبت ها ، شعر خرده بورژوازی یا في المجلس به وضع و حالی که شعرایتریبون هر منطقه متاثر شده است . از همان سال های می لیسیدند … کوزینتسف و تروبرگ ، با قدیس کون در آثار میخائیل چیائورلی رس ها و اصول در ارتباط باشد و ایــن مرده یا سقوط کرده و غیر تریبونی ، در آن گرفتار شده اند ۱۹۲۰ ، سینمای ملیت ها سبب شد تا سینمای همکاری شوستاکویچ شکل نوینی از نمایش را است . کار های آیزنشتايــن و با . منظور از ارتباط باریشه ها و اصول اشاره ای کرده باشم . چرا که در سال شاعر باید همراه دیگران دست به عمل شوروی به تصویر فرهنگ های گوناگون روسی تقلید یا نسخه برداری نیست ، بلکه هرف بزند . عمل همراه دیگران است که به شعر های اخیر مردم عادت کرده اند به شعر به بپردازد . انزونه هایی درین است همانطور که ارزش میبخشد . اگر این گفته بدرست باشد عنوان تفریح و لنتی بورژوانی گوش کنند تفریحی که دیگران برای آنها فراهم میکنند، سینماگران شوروی از همان سال های درحالی که آنان برصندلی های خواب یا نیمه ۱۹۲۰ جای مشترکی برای خود می یابند و با اگر این گفته درست باشد که آنکه کار نمی کند نباید غذا خوابند . اکنون وقت آن رسیده که شاعر ملی شدن سینما در سال ۱۹۱۹ ، سود آوری فریاد بزند ، مخالفت کند و به خیابان بیاید و جایش را به تبلیغ سیاسی می دهد و سینما از بخورد، گفتن این جمله درست تر خواهد بود: «آنکه کار فریاد زنان بگوید : ان بلشویک ها می شود و دولت يگانه توليـد کمک کمکسین ما تاراج میشود . کنندهی آثار سینمایی و در کنار کار هایـی میهن ما به آتش کشیده میشود ،، ابتدائی ، شاهکار هایی تقدیم می کند . نتیجهی مخالفت شما با شعر تریبونی اساسا به مخالفت شما با شعر مناسبت ها ارتباط دارد؟ | چنین کاری ، یگانگی تاریخ سینمای شورویر شد را نه آغازی است و نه فرجامی تاریخ شوروی است – چون فیلم های شوروی • آری زیرا در سراسر زندگی حتا بلکه نشانه ویژگی هایی دارد که گفتن این جمله نیز درست تر خواهد بود : یک شعر هم به مناسبتی نگفته ام شتن تاریخ شعر به آنها اشاره میشود آنکه کار نمیکند نباید بنویسد .» معنای عمل در بعضی از سال های گذشته به مناسبت همچنین ارزش شعررا ، نه تاریخ آن ، بلکه اینجا ، هم پیمانی با دیگران در راه و جشن های بزرگ دعوت شده ام . اما ویژگی های هنریش تعیین میکند . و ویژگی دگرگونی و پیداکردن دیدگاهی تازه است تا ، گفتار های کوتاهی که هم بليغتر بوده اند سینما آغاز های هنری شعر نیز آغاز و فرجامی ندارد انسان از واقعیت کنونی ، برای آفریسین هم این که در جان شنوندگان بیش ازشعر حرف آخر آن که آفرینش ، تاریخ را و المیتی نوین مدرکنرد .به این سبب آینده نگری هایی که به بوسیدن کفش صاحبان قدرت مشخص میکند انقلاب ، دردل تلاش روزانه در واقعیت رفته اند ، اثر گذاشته اند . پافشاری برتکه تکه کردن زمان و محدود میجوشد هرچند آینده با گذشته باحال با فرارسیدن مناسبت های بزرگ ، سیل کردنش به پنج یا ده سال ، چیزی است که در تضاد است اما تولیش ، جزباگذار از شعر های تللیدی طویل ها و درباره اش بسیار مبالغه شده ۰.۰۰ حال ممکن نمیشود . کسی که در و سرازیر میشوند نظر انقلاب سیاسی بیان هنری خود را بیابد ، پس در این باره شعر از دل سال ها و گرایش ها کنند تا فرایندهای تاریخی کمون تارکوفسکی ادامه می یابد و داوژنکو و پوری محال، نکوشد و کار نکند چگونه میتو بیرون نمی آید آفریننده ای آینده نگر باشد ، فکر نکنم ما پاریس رادرفیلم مبابل جدید، به پرده بیاورند مناسبت های بزرگ در این باره بارنت بازتاب کنونی خود را در آثار اون پس از سی سال از آغاز شعر پیشاهنگ رو نگار کن بنیان و جادوگران و پیام آوران گناهی ندارند . بلکه این کانامو عیب و ناتوانی مبارزات و هنر چپ ، در گرداگـرد ابرام روم رویکتور شکلونسکی به جستجوی بوسلیانی یافته اند سینمای مرکنی پاراو و غرب، به گمان شما از شعر پیشگاهنگان یاخود دروغگو باشیم . بلکه در زمانهی تیره روزی و حقارت از آن خوابه خسروانی است مایاکوفسكي ومديرهولد ، وسینمای آیزنشتاین، اخلاق تازهای برای خانواده ها بر می خیزند: که شادی نمایش در آن از مردم شناس پیشاهنگان چه برجای مانده ؟ و نورو روزگار آدمیان متحد زندگی میکنیم، که چنان از منابربالا می روند که گوییبرپشت ه سه نفر در زیر زمین ، . زیکاورتوف و بسیاری دیگر برای ده سال تمام نیست ، ادامهی و ایوان مخوف ، و ه میتوانم بگویم که به استثناه نازک آدمیانی که می آفرینند تا جهان از نوزاده اسبان چوبی نشسته اند از پشتیبانی پیگیر کمیسر خلق برای آموزش الملائكه ، من همچنان شعر های خلیل حار این یک نمود و ویژگی تاریخی است و و پرورش یعنی لو ناچارسکی و موضع گیری السياب ، صلاح عبدالصبور ،ادونیس و احمد حزب کمونیست به نفع چند گونگی جریان های دریک گردهمایی : در مرکز فرهنگی باید برآن درنگ کرد و درباره اش اندیشید المعطى حجازی را ماهتان می خوانم . به عراق در بیروت ، با خواندن اشعارتان از این شاهران ۔ اگر اطلاق و از شاعران برآن هنری و حق بیان ، برخوردار می شود. دیگر تلاشهای اینان متلاشهای تجربی ها درست باشد – فرصت را برای خودمناسب پشت تریبون مخالفت کردید . آیا باتریبونی نیست تا امکان مردنشان باشد . از دانسته اند کردن شعر یا خواندن شعر از پشت تریبون شعر هایی هم بودند که بیان کنند کاری از دست ما برسی آید ، جز این مخالفيد ؟ حالت های شعری بودند و اولا من باتریبون بازی مخالفم ، نیزبا برایشان مرتبه بخوانیم ، آنچنانکه براسب این شاعران آنگاه که قصد سرایش این مخالفم که شاعر بصورت عروسک بادلتک انند . شاید این مناسبت مرثیه کردند ، هدف اصلیشان سرودن شعر شایمانی زندگیشان یا مطرب هرآید که به هر خواهشی لبیک نه این که نامشان به عنوان پیشاهنگ در گوید – وتاه شده ، المستل ثبت شود ، بنگمانم و از مشاهنگان پس از جنگ داخلی و بازسازی کامل ، شود : ناگهان سینماگران و دولت پی می برند که آن زبان ساخته و پرداخته شسته رفتهی عصر تزاری هنوز ، پس از انقلاب ، حضور کامل خود را حفظ کرده است. ه پیشاهنگان ، دست به دست هم می دهند:باید گذشته کشف به جنگ با این زبان شسته رفته بر می خیزند. اند مدانسکوی، دربارهی کولی هاست ی شود سال ١٩٣٤ ، سال چاپایف است و لوچ افسرده ، . فیلمنامهی احساسی رشد گیری واقعیتگرایی سوسیالیستی به دست که او را زمانی مسئول شکست های نام کورکی . فیلم های گوناگونی عرضه می شود آیزنشتاین و پودوفکین می دانستند . که هنوز ادامهی دهندهی کشفیات دههی پیشین مانده : « گلوله پیه ، ( ميخائيل روم ) در این ده سال ، ورتوف سعی می کند خوشبختی ، ( مومکین ) ، و آخرین سرباز ه های (۱) را در و یک ششم جهان ، صلیبی، و ه سه سرود برای لنین ، اورتون)، (شوروی) مستقر سازد با نیکلای شنگلایا به عناصر غیر بومی به دست میدهد و میخانی ه اکوردئون ، ( ایگورساوچنکو ) ، و در کنار آشتی داگلاس فرینکس و حماسهی آیزنشتاین ( اليسو ) در گرجستان مشغول است تا بعد کونچالوفسکی ره های استاد را دربارهی و سینم ه سه روز از زندگی ویکتورچرنشیف» (۱۱۸ که پیشکشی است به فیلم « من ۲۰ ساله كينو ، احیا میشود. « گلبیانفیلون ، دیدگاه ها و آغاز ها ، ترکیبی از جریان روان شناخت های دریاچه ، « بوریس بارنت ) ، « شورش ماهی ، با « رمانس عاشقانه . گیران (بیعتکاتور) است. سبک هارا به ویژه با توسل ضمنی به د تبلیغاتی و فیلم های داوژنکو و نیز فیلم ای مجازی است که مطبوعات نخست آن بکار بردند سپس به صورت یک اصطلاح درآمد ، ازنظر من پیشاهنگ راستین ۔ اگر بکارگیری این واژه درست باشد ـ کسی است که بتواند مراحل آفرینندگی اش راهمچنان ادامه دهد و هربارکویی تازه آغاز کرده ، و با سرودن هر شعر ، با متغییر های شعری همگامی خود را حفظ کند . خفتن براین تخم طلایی وبسنده کردن به این جواب قديم کارسرایش شعر را به چیزی شبیه نکته کوی مزاح تبدیل میکند از پیشاهنگان نازک الملاك را کردید ، درحالی که برحسب عادت او را . این رده قرار میدهند بیکاری سرتاسر خیابان برخی از ناقلان به هنگام قضاوت دربارهی شعر نازک الملائکه شتابان خودنشان دانند که حالا پس از گذشت سال ها ، باتامل درکارهایش میتر آن دریافت شعر نازك الملائكه تلاشی ناشیانه و ابتدائی بود که میخواست شعر ایگرگون کند و به سبب شکست در کار به بندفرمالیزم سترون گرفتار شد ، که انقلاب شعر معاصر های انقلاب تغییر است که در راستای آن ، تازگی و سر بودن زاده میشود . و دو شعر نازک الملائكه نشانی از این ها نیست * بانگاهی به دیدگاه شعری رنگبریده نمادین و رگری نازک الملائکه است برتکرار کلمه های فرهنگناستی ( که متکی S . … نندگی انطور ، بسیاری . استقلال همه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ دوره جدید ـ شماره دوم سال اول مثل الاد ولی کاملا این مفاهیم د باخته) میتوان میدان نظر فرهنگی نازک الملائكه تاحد غم انگیزی نظیر است ، همه ش ازنظر اصول فلسفى وميراث باقتر ، شعر باواقعیت اجتماعی ، سیاسی ، کی جامعی عرب در تلاش های آغاز نداشت ….. … . پول 4 ** القاب درها بسته است J[!] ! فرهنگ HS • و ملی خوشمان نگاهی گذرا به سینمای شوروی . طرح از: کامبیز درمبخش ازمیان مطبوعات – حال فرهنگ مال این جامعه و این نویسندگان هنرمندان فیلسوفان، خود انجام یگانگی سینما و تـاريخ در سال ١٩٦٢ ، مارلن خونسل ۲۰ ساله ام ، را می سازد که در ۲۰ ساله با پدر ۲۰ ساله اش که در ه اوزبک ها به کار های ساتیـاجيتری روشنفکری ، ( ٠ ٢٦ کمیسر » ) به کار بندد . است ، به گفتگو می نشیند. بی نهایت علاقه دارند . جنوبی ها ـ مثلا یکی از اعضای پیشین و چکا ، ( سازمان مبارزه کرجی ها ـ به برتولوچی و در کل سينمــاء ضد انقلاب ) ، یعنی فردریک ارملر ، یکی ایتالیا علاقمندند و مردم جمهوری های دیگری فیلم های انگشت شمار سینمای شوروی را مانند تاشکندی ها – به سینماگران جوان که از روانکاوی الهام گرفته باشد . می سازد : ایرانی گرایش دارند . استونی ها ،لیتوانیها د سقوط امپراطوری ، – بعد و گردش ایام ، را ولتون ها با فرهنگ اسکاندیناوی و به ویژه با خواهد ساخت که به بررسی نبرد استالینگراداز سینمای سوئد ارتباط نزدیک دارند.» زاویهی فعالیت های روشنفکرانه يكـ 9 EEEEEEE نزدیک می ” FURC الکار انسان > – اردنیسه پشت دوربین فیلمبرداری ، در تصویر آیزنشتاین پشت سرادو لرد تیسه دیدم شود. . ( ۱۹۳۸ – ١٩٤٠ > کتاب آمده است که خواس . ارگران توصیه کرده و آنرا تصویر چگونگی انقلاب کارگری دانسته است …… اصلاحات ارضی لی خود مبتنی بر استدلال است و این نیز ستند ولی وقتی یکی از این مفاهیم مورد بودند که از ابتدای اسلام متاسفانه بر ایـن زبان خاص دارد . اوضاع و احوال جغرافیائی بنابراین فرق فلسفه با کلام این است که های ارزشی را از قضاوت های علمی و سئوال واقع می شود و شخصی می خواهد کشور تسلط داشتند . با این همه ، ، اسلام خاصی دارد ، و سوابق تاریخی خاصی نیب دینی را از طریق فلسفی اثبات می جدا. . تصویر روشنی از این مفهوم داشته باشد می زمینه های مختلف فرهنگ ما نفوذ کرد ، در دارد . حتی شایدبشودگفت مردمانش خصوصیات بیند که دچار اشکال هست . حالا از این مفاهیم فلسفه ما نفوذ کرد . زمانیکه در اثر تحصيليا نژادی و اخلاقی خاص خود دارند. ویژگیهای اسلامی می باشد. در صورتیکه در فرهنگ اسلامی همین راه زندگی را در نظر بگیریم و زمانی که برخورد با گرایش های خاص فکری واجتماعی، حالا بعد از آمدن اسلام در این سرزمین جدا نشده و حق هم این است که جدا می گوئیم فرهنگ زندگی یک جامعه راهزندگی نظامی را پذیرفتیم یا فرهنگی را قبول کردیـم. مردم با این خصوصيـات ذکر شـده فرهنگ غرب ارزشها و امور خارجی فیلسوفان بزرگ هم معتقدند که ۲۰ سال آن جامعه است . شاید بتوانیم در توضي حق داریم در مورد آن فرهنگ بخص در این ، دین را پذیرفتند ، و دلیل پذیرا شدنشان از هم تفکیک شده و می گویند اگر شد همان اندازه اهمیت دارند و همان این مسئله بگوئیم که « راه زندگی ، یعنی، جامعه خودمان حرف بزنیم و بحث کنیم این بود که …. درباره خوب و بد و دین و حتی زشتی بررسی عقلانی هستند و تئوری های نحوه فکر کردن ، تربیت کردن ، برخورداعضای تجزیه و تحلیل نمائیم . آنوقت توانیم آنچه اسلام نظام طبقاتی را به رسمیت بهایی صحبت کنید کار خودتان را بگذارید درباره نور و الکتریسیته و دیگر جامعه با هم ، نصره اداره جامعه را که مال جامعه خودمان نیست و نباید شناسد ، و دارای واحد ارزش هایی است که . اساس احساس و ایمان ، اگر خواستیـد بهر حال اسلام آمد . و این جامع تولید ، مراسم دینی و دیگر سنتها و آداب باشد از خود دور و آنچه را که صرفامال جامعه امروزه می بینیم و می شنویم در دنیای شرقی راجع به جهان صحبت بکنید و پدیده های را پذیرفته است . و روحی به این ورسوم که حاکم بر اعمال مردم در زندگــی غرب از آن ارزشها گاهی صحین خودمان است ، بپذیریم و برای پیشرفت جامعه طبیعی کار خودتان را بگذارید بر مبنای . ایرانیت ما را تشکیل داد ، سید گاهی هم عمل …. بنابر این دو نوع قضاوت مطرح می میان فلاسفه خود راه یافته در میان می خواهیم این فرهنگ را در جامعه خودمان فرهنگ غرب راه زیادی را طی کرد تا گویند قضاوت های ارزشی که امور اخلاق پیدا کرده در میان نویسندگان ، شعر زندگی اجتماعی است مطرح کنیم ، و آنرا به جامعه خود ارائه بدهیم، باشد از چه چیز صح خود را یافت تا انقلاب کبیر فرانسه رخ داد و و امور هنری و امور دینی را در بر می گیرند. پیدا کرده اما ، نظامهای سیاسی . برای این مقصود باید اول راه زندگی رابدانیم رابطه پیدا می مسئله آزادی و حقوق فردی و احترام انسان و قضاوت های عینی یا واقعی بررسی هستند، فره ای به خود رنگ دینی ندادند . و برای فرهنگ تعریف های بسیاری شده و بدانیم از کجا تجلی می کند و تبلور ايـن رابطه با دولت است. نوع ارتباطی برقرار مطرح شد ولی در فرهنگ اسلامی احترام ولی در فرهنگ اسلامی این تمایز ایجاد نشد حالی که در زمینه های معنوی نفوذ است ولی بنظر من ، فرهنگ راه زندگی است راه در کجا است . آیا ، تجلی و تبلون آن ، در کند و چه شکل تولید خو داشت و با چه انسان بر اساس فضیلت و تقوای آنها ، قبل از یعنی تعقل هم اساس اخلاق را تشکیل دهد جهانیان را پذیرا خواهد شد . و اینکه انقلاب کبیر فرانسه رخ دهد مطرح شده و هم اساس دین را اساس جهان بینی را بیشتر به فرهنگ اسلامی واقف مقام خودش یعنی کسی که می خوا هدا را بشناسد باید نویسندگان و روشنفکران و شریعتمداری • فرهنگ اسلامی تبلور، روزمره است ، و می خواهیم حافظ آن باشیم، مورد توجه قرار بدهیم ، و ببینیم ملی فرهنگی است و کند با بند سیاست نفوذ ننمود و برای اینکه پس فرهنگ یک جامعه یعنی راه زندگ جامعه . که اگر این موضوع : ا تجزیه و همان افکار و عقاید و فرهنگ های وارداتی ا در اوایل این قرن همانطوری که این جهان شاید راهی را برای ما بگشاید . در قرآن ن مسئله نژاد موقعیت اجتماعی ، خویشاوندیهیچکدام اصول دینی امر تقلید تواند باشد. و بمردم جامعه بشناسانند و از طریق استدلال بشناسد چون اعتقادات دینی بیایند ، و این راه زندگی را انگیزه ای ایجاد کند که فعالیت های خود رادر معین هدایت کنیم.. کسی ستدلال و تعقل به قالبی و وارداتی را دور بریزند. انقلاب کمونیستی در کشو شورا ها ( شوروی ) صورت گرفت و مسئل کلمه و راه زندگی ، مثل بسیاری از کلمات، عدالت اجتماعی مطرح شد مبین عدالت اجتماعی ) از ارکان اساسی ورت در آیات قرآن برای منزلت بیشتر افراد نشدمولی – بنابراین تقوی ملاک اساسی منزلت خدا اعتقاد ظاهرا روشن است ولی وقتی آدم : اسلامی را تفسیر کنند بپردازند تا روشن کرید آنچه خواهند . در پرسش قران بدهد آنچه که افراد را . مــان همیشه آزادگی بگويد دمکراسی : که « پیغمبران را فرستادیم کتاب و معیار ارائه دادیم برای اینکه را به اقامه . پایان این دهه با دو و تریولوژی (داستان امریکایی باز می یابد. شامل ۳ بخش ) به اوج خود دست می یابد : و ماکسیم ، ( کوزنستف و لئونیدتراوبرگ در سینمای کنونی شوروی با بازگشتی ۱۹۳۹ ـ ١٩٣٤ ) و و کورکی ، ( دانشکوی گذشته ( که نیکیتا ميخالکوفستاره ی آنا روبرو هستیم و بیگانه در وطن ، ، و به عشق ، وقطعىناتمام برای پیانوی مکانیک با آغاز جنگ و مبارزهی بر ضدفاشیسم ازسوی دیگر در پنج فیلمی که واسید ( که تا پیش از ١٩٤١ سینما به آن می پرداخت) شوکشین ساخته است ، روستایی سیبری بر سینمای شوروی نیروی آغازین خود را باز می نخستین بار لب به سخن می نماید . و در انار یابد : اوپراتور ها و مستند سازان جنگ چون پیرعثمانی ( کنورکی شنگلايا ) داخلی دوربین به دوش می گذارند و به جبهه ستاره ی من ، بدرخش ، ( الکساندر منیا ) روند تا دوران – اژیتاسیون و پروپاگاند. سکوت، ( کلب بانفيلوف ) یا « پاستور ( با – آزیت – بروب ، یعنی تبلیغ و تهییـح ( اوتاریوسلیانی ) ریشه های عمیق این سیاسی که از آغاز پیروزی انقلاب برای چنـد در و فرهنگی ملی » و « شوروی » سال توسط و رستا ، سازمان تبلیغاتی شوروی هویدا است اجرا می شد ) سال های نخست انقلاب را کوتاه شده از نوول ابسرواتور > . دوباره زنده کنند ( با و جو ایک جوان به جنگ می رود ، ساختهی بوتکوریج ) و به نقدسیاسی بپردازند ( و جبهه ، ساختهی برادران و اسیلیف و ه شبیخون ، آبرام روم ) . . www. ایندگان دوشنبه ۱۸ ١٣٥٨۔ صلب 1 شماره۳۳۷۸ـ سالین در دو فیلمنامه که بولات و اوکوجار ویسد ( و وفاداری ، و . تو ، من و كان سینما جبههای پرخاشگرانه در برابر و یابد. ه مال است ونیز این زمانه ایست که هر چورک ، و کالاتازون را به اوج مود ۱ ـ كينو : هنوز جنگ یکی از موضوع های حساس به زبان روسی یعنی « سینما ، – سینمای شوروی است و جنگ ، دستمایه ای کارگردان و نظریه پرداز کلاسیک است که بار ها و بار ها در سینمای شوروی شوروی یک سلسله فیلم های خبری بکار گرفته شده . البته سینماگران برخورد بنام و کینو پراودا ، ( سینما حقیقت ) های متفاوتی با جنگ دارند . و لاریساشپیتکو، گلیز، (سینما مچشم) و، کینوژورنال دیدی عرفانی در برابرش می گیرد : « عروج » جنگ داخلی و پیشرفت های انقلاب و کرمان ، از آن می کریزد ( ۲۰۰ روزبه جنگ، روسیه ساخت. احساسی می دانتیوقضاوت خارج با خواستند :.. اعلام برآمد های حاصله از خارج و تعیین میزان کمک . اردیکر خواب 1 > های این 25463