ص۶
دن گفنگونی برشت در بارهی حذف قسمتی از نمایشنامه دایره گچی قفقازی نقـدی بـر «دایره گچی قفقازی» (۲) به خصوص مسئلهی میشل وكروشه در برابر سئوال ه سانی قرار میگیرد : مسرش : … قرار است صحنهی سوی کوهستان های شمال سرا . نمایش حتف کنند می گویند خود تمام این مایشنامه برده فرهنگ شرح یک سلسله حادثه هایی است که با است تمام بازیگران در سایهی نقش دلخواه کارگردانی . که از دایرهی کچی ، یک کمدی مطرازچندم، بسازد . اما در متن برشت ،تمام موسیقی هیجان انگیز نمایش، چیزی شبیه به کارگردان قرار بگیرند یک داستان پرنشاط و مقصده دار می شود، در «آدم ، آدم است کالیکی تمسام حنه های خنده انگیز و پرنشاط ، جابجا که شروع و پایان هم روشن ، اما نمایش شد ، اینجا «آنداک ، آنهم آزداک قطع میشوند و صیقل و لفافهای از عمق برداشتی خنده انگیزازبرشت به هر قیمتی است تو تک بعدی و کاریکاتور شهدای – که چیزی و درون می گیرند . یک کمدی شده و دقیق هسم است شبیه به آدم های کمدی بل آرته،. ولی ما را همان را نیست . گرفتن تککونی از «دایره گچسی و این هشدار که : بدانید هرف نمایش جائی بالحنی جدی از خود می از همان شروع نمایش ، با آن ریتم تند کدام است . به نظر من ، با برداشت داریوش نجائی ژنرال ؟ لطفـا قفقازی» ، یعنی گرفتن جوهر و و شتابزده و موسیقی بی منظوری که تنهابه فرهنگ به خصوص از «آنداک، حقه باز و …..تا آخر . و داریوش فرهنگ ، اثر برشت رابه «انتریک، نمایش کمک می کند ، روشن می بیا نظم را برقرار کن… کلک – بعید نبود که در پایان نمایش پس از گیرد ، تا آنچه دلخواهش هست از شود که صحنه های نمایش از لحاظ مکان خود انتخاب نمی کنیم گفتار خواننده در شروع قسمت چهارم: اصالت : بخواهرک هفت روز راه برفته . بازهم یکی متن بازی می نجات دادن بچه از خطر ستش خلاص بشود ولی بازهم نگهش مطلب لیست ؟ برتو لبرشت 1 بیراهه های نمایشنامه های عروسی و عزا، و آوردن مطرب شبیه به تصمیم «آزداک، ، تماشاگران به تصمیم او – دیگر از اعتبار های تکنگوئی برشت است . داریوش فرهنگ در اجرایش بانادیده متن بگیرد ، به کمدی ساختگی اش جلوه بدهد در مرز میان مكان اصلی یعنی مقفقاز، و یعنی پس دادن بچه به گروشه – بخندند جهان – در کوهستان های شمالی گرفتن ارزش و اعتبار کاربرد های تکنگوئی و نمایش را نمایش «آزداک، ولودگیهایش خطهای از سرزمین خودمان معلق است از تهدل ، بخندند : آخر ، آزداکی که دائما دارد . می پرسند مگر همین آخری از نقطهی نظر شمارتک کوئی ها و سرودها. در این اثر برشت ، نمایشنامه را تا سطح نشان بدهد . اما مدایره گچی قفقازی،فرهنگ. – گروشه، کولی تنقازی است ، اما صحنه شیرین کاری می کند و خوشمزگی دارد و فرهنگ از زمانی که تئاتر ساده و بی نیش میزند کجا و «آزداک، تصمیم گیرندهی لحظه ی آخر کجا ؟ حتا ، لحظه ای ، جائی برای اندیشیدن نمانده است . شناور شدن در کمدی بر کجا، اتفاق من انتد ایکسره، سطح و تاب خوردن و مندبازی کردن به صحنه های عروسی و عزا به تاتری براز رونق و جلوه و نما هاشمی ، به صحنه های اتکای کمدی های سرگرم کننده و سطحی ،آنهم سنتی و آشنای وطنی تبدیل شده تماشاگر، پسند تبدیل کرد – تردید داریم از چنین متنی ، نتیجه اش همین است تماشاگر، پسند تبدیل کرد ـ تردید دارم عينا ، مضحکهای سنتی در شیره کاش ! پرندهی خیال داریوش فرهنگ های بنگاه های شادمانی است. … کاری شده که از عهدماش برنمی آید : از مرز پرواز های تفرعن طلبانهاش بجائی اگر «مهدی هاشمی، نبود و شیرین ناشناخته تر پر می کشید . از حضور گروه کاری ها و حرکت های برنرمش و تسلطش را نوازنده برصحنه ، که با آهنگ هائی ابتدائی برصحنه نداشت . روشن نبود که کار و کوشخراش که نشان می دهند متن رامتنی اجرا به کجا می کشد . و تمام اینها ، در سینمایی آنهم از نوع ترآنتریکش گرفته اند، زیر لفافهای از بزکها ، ماسک ها، لباسها تا کاربرد درست موسیقی و نوازندگان در در چیز بخشی مهم است ، که در اجرا نیامدهاند نمایشنامه ای بر آنتریک و تفریح و محاضر بی ها ، به موقع و به جامی آیند ، تابا جوابی، های آزداک ، فرو آورده است ویلن و ضرب برای عروسی چیزش را در تالار مولوی از دست داد و های جدید را اول باید به دقت مطالعه کرد و ماجرا های خندم انگیز متن ، روحیهی با نگاهی به سطر های پیشین در باره تک کمدی های وطنی لالمزار است «دیوار چین، فریش را در تئاتر شهر بابهرهی بعد احيانا به فکر حنفشان افتاد . حنفآنها انر را حفظ کنند . کوئی درمییابید که مدام حرف از درون از امکان های فنی و اشیاء و اعیان صحنه چه بسا راه را طولانی تر کند . . این ، متن در رابطه هایی نگاهی است انگیزه و عمق رابطه ها . یکی از راه های بعد بخشیدن به مفهوم ها در اینجا بهشت توضیحی در بارهی فرو می افتد . چنانکه در اجرای تئاتر شهر، بخش هایی از طبرای دوتولی .. فرو افتاده. تککونی ها، همچون هشداری چه به مفهوم کلاسیکش و چه در معنای کرد :. است به کارگردان هشدار به اینکه : مبادا نمایشنامه ، به کار گرفتن فن تکنگوئی است. ا مخلاصه اینکه اینها خواستند فریفتهی ظاهر کار ، که وسوسه انگیز و معاصرش . یعنی همان معنایی که برشت با کمدی سازی. نمایش را کوتاه کنند ولی فقط، ملال آورش پرشنگ و شوخ هم هست ، بشود . کردند.. دو نموندی دیگر از کاربرد های تک پرسش 1 ولی ایراد آنها این است کوئی از زبان خواننده، . اینجا ، ابداعی که معنای ماسوی کوهستان های است از برشته، در تکنگوئی های فردی شمال، محبت مایری دختر را تضعیسی از زبان «قهرمان» و از زبان خواننده کند و در نتیجه ـ دعوی اوست به بچه ی ه محاکمه ی آخر نمایشنامه وزنه ای نمی تداخل ، حرف های سیمون وخواننده، تغییری است که برشت به اقتضای زمان به امکانهای به هدر رفته و تلف شده است آثار برشت . وگرنه به رغم آنهمه جمعیت برای لحظه ای اگر تجسم بشود که جدای از بازیگر و ارکستر و بزک و ماسک و غیره، اینهمه ظاهرسازی ها ، کمدی فرهنگ در . باید گفت که تنها خشت برآب زده شده و کدامیک از انواع کمدی می گنجد ، پاسخ اش آنست که : و برتولد برشت : اولا این محاکمه دعوی او نسبت به بچه ، بلکه دعویبج مفهوم کلاسیک مونولوک می دهد : گوش کنید که سیمو کرد اصل نمایش در لابلای حاشیه ها گشته است . «محبوس نوائد و این میان ، تنها تماشاکر است که نسبت به یک مادر بهتر مطرح است . از این گذشته ، شایستگی او برای تقبل وظیفهی کمدی سطحی و بدون جفت بستی که با سایمترین و پیش افتاده نه تنها دایره گچی را نادرست و ناتمام مس که دخترک چه فکر مادری ، و قابل اعتماد بودن او ۰۰ درست از می کرد ، اما ترین صحنه ها • هدف اصلی اش سخنده» بیند ، که برشت راهم در اثری مهم ، گرفتن است و بس . رو ایت داریوش فرهنگ می شناسد . روایتی و خنده می گیرد ، اما به چه قیمتی ؟ که وضعیت و اعتبار تثبیت شدهی برشت را زبان خودش مسئله های ناگفتهی سیمون گاه ، کمدی های لالمزار ، گاهی بداهمکاری در تئاتر ما ، به خطر می اندازد . اعتبار راه همین تردید معقول او در قبول بچه خواننده، حرفش را می زند . و از است که به اثبات می رسد . (در بارهی تئاتر ترجمهی فرامرز بهزاد بگذریم که کار داریوش فرهنگ . چنانکه بیشت چاچار او کروشه روبروی تماشاگر نمی آمد حذف نبوده یعنی دخالت ، کارگردان در ایستند و مونولوگ بخوانند . خواننده با کو زیاد کردن متن که به گفتهی بهشت توجه به نقش کلیش در نمایشنامه ، اززبان – من ٤٥٩) گروشه را می گوید . اینجا دیگر سیمون های شخصی مهدی هاشمی، ، و گاهی هم حرفه ای ، داریوش فرهنگ که جای خود دارد در آن صحنهی برخاستن یکباری میوسف در میان بازی ها ، مهدی هاشمی هم از بستر بیماری و بقیهی ماجرا . مین یک کمدی اشتباهات با «اسکاندال، وطنی شدهی – با نرمش های ستایش انگیزاش در بیان و ثبت در سلولون لوئیدهای از دست رفتهی فیلم . حرکت ، تسلطی بیهون و چرا بر های وطن دارد . دریغ ، که تمام اقتدار بازیگری او چه بسا راه را طولانی تر کند، نبوده . نادیده گرفتن و حذف مفهوم های اصلی متن ،یعن روح و طعم مروایتی اش است که . اجرای تککویی ها منتقل می شوند متردید معقول، کروشه در قبول بچه، جانی به جز از همین تکنگوئیهای است که باید به تماشاگر رسانده آنها ، ناگفته هایشان را بازمی گوید نمونهای دیگر ، برای نتیجه گیری از حادثه ها در قسمت مشرح احوال قاضي خواننده نتیجه می گیرد که : آنچه خواست مانست و گرانست آنچه گرانست – خلاف میلمانست عدالت زندانی. ایست ها و چرخش های مصنوعی رفتن هایی شبیه به عروسک هایی در خدمت اجرائی تکساحتی از برشت داریوش فرهنگ مکمدیساز نیست .حتا هدر می رود . سوسن تسلیمی (کروشه) ، با اگر دهها نمونه شاهد مثال از برشت هم ، صحنه ای از نمایش « دایره گچی قفقازی» اجرای داریوش فرمت حرکت هائی بریده بریده و مقطع ، آدمی را باز به نفع خود بیاورد که :«اگر قرار است آن کار می کند : فاصله گذاری . واضح کربه ایست در کیسهی یاد نمایش های عروسکی بیضائی می اندازد. فرهنگ با مهارت و استادی تمام از مسئله ای از طریق تئاتر مطرح بشود، می است که وقتی کارگردانی ارزش های دایره گچی، بعد کمدیاش را می گیرد توان آن را با سرگرمی شوخ طبعی ارائه مونولوگ را ندانست ، آنها را دست کم گرفت اما کمدی را هم نمی تواند درست و جذاب داد، و غیره ، نمی تواند هم دایره کمی را زبان کروشه است که نمایش را پیش میبرد: حتا «آزداکه ریاکار هم تکنگونی دارد. یا همچون داریوش فرهنگ ، دانسته و یکدست ، تا آخر حفظ کند . اصل دشواری از رونق بیاندازد ، هم برشت را از دست . ، جایی دیگر ، رهبری می شوند برا ؟ بدلیل همان منطقی کاربرد تک کوئی نادانسته ، برای توجیه اجرای سراسر از آنجاست که کارگردان برداشت ناتمام و تسلیمی ، باتمام سابقه و تجربهی طولانیش بدهد و هم یک کمدی محکم بر صحنه بیاورد. که از من فاصله گذاری جدا نیست .«آزداک، سطحیاش و برای یکدست کردن مضحکهای مشكل اصلی آنجاست که اصلا خود متن تحریف شده اش را از متن براساس شیفتگی در کار تئاتر ، بمجز از صحنه هایی که یک که این همه مورد علاقهی فرهنگ است که از دایره گچی ساخته بكل آنها را حذف به شخصیت «آزداک گذاشته . این نخستین چنان رشدی – در یک بعد البته – پیدامی کرد ، آنچه از دست می رود. همان عمق بار نیست که فرهنگ یک نقش را چنـان است که کند که نمایش ، نمایش آنداک می شود و اصل نمایشنامه است آنچه می برجسته و بزرگ می کند ، که حتا حاضر کاربرد چهارم کلکولی ، این بار از جاهمدیگر وه رفته ایم بریکدیگر دل ستهایم پسر : برشاه مسبق است دو تکنگوئی انتخاب شده را می خواند برشت هم ، جدای ازتک کوئی ها ، متنی تواند شخصیت مکروشهای کولی و تواند اجرائی مضحکه آميــز داشته باشد این خطر هست برای هر ماند: یک بیراهه است متکار بلافاصله … بیکاری ترجمه : ج . طباطبانی انتشارات ؛ بهروز انتشارات مروارید ۱۰۷۰ صفحه ، ۹۰ ریال * ترکمن صحرا ، دهنصفان ۳۹ ص ، ٤٠ ريال ه اتحادیه های کارگر و روستا های د نوشته : لنین انتشارات : آگاه ۲۰۰ صفحه • کتابهای تـازه + گوسفند قربانی نوشته : روالد دال ترجمه : بهین فرزانه انتشارات : جاویدان ه مزدوران انگلیسی نویسنده : خسرو هالیدی رهبران انقلاب ملتها . ترجمه : اختر شریعت زاده انتشارات : آن ۸۰ ریال + زندگینامه ۹۱ تن ۱۳۲ صفحه ، ۱۳۰ ریال زیده داستان هـای تالیف : عبدالحسین سعیدیان امروز انتشارات : نوین رضا سید حسینی ۳۲۸ صفحه ، ۳۰۰ ریال ه سرباره جنگ جریکی علاج صوفی مسلمان یا شكر ملعدا انتشارات : تاریخ ۷۳ صفحه ، ۳۰ ریال نوشته : مائوتسهتون ترجمه : حامد نگهبان انتشارات : مروارید + زندگی سیاسی کارل مارکس ۷۰ ص : ۷۰ ریال نوشته : اسپانورا * دامون ●● ( رباب ارگران اقدامات . پرسنل انقلابی مرکز پیاده شیر از مسائل مهمی افشا می کند خسرو شاهی انتشارات زمان ۲۳۰ صفحه ، ۳۲۰ ریال * ۱ ـ مسائل لنبنيسم * لب هول نوشته : هرمز شهدادی انتشارات : زمان ۲۸۲ صفحه ۳۰۰ ریال نوشته ، ی ، استالین انتشارات : ادبیات کارگر ١٨٠ صفحه ، ۲۰۰ ریال ه یک منظومدی بلنداز خسر + گزارش سیاسی کمبل ۲ – اسلام و مالکیت نوشته : آیت الله طالقانی انتشارات : ۹ گلسرخی رکزی به کنگره پانزدهم نوشته : ز – استالین انتشارات : بين الملل ١٥٠ صفحه ، ۸۰ ریال ۳۰۲ صفحه ، ١٤٠ ريال . نوشته : س . تایماز انتشارات : علم ۳۹ صفحه ۲۰۰ ریال ۱۲۰ ریال * محاسبه اقتصادی و + تصوف اسلامی ، رابطه امیرکبیر اشکال مالقين انسان و خدا ۹۹ صفحه ۸۰ ریال نوشته : قبائل بطلهايم نوشته : رینولد . ۱ ،نیکلسون رویکرد پاولفی به روان ترجمه : محمد رضا سلیمی و روانشناسی نویسنده ایران پ – پاولت نوآموزان انتشارات : توس نوشته : رضا راستین گردآوری : روخلين ، پویول + فارت ایران نوشته : آندرو دانکن نوشته : جمعی از کارگراند ترجمه : فضل الله نیک آئیـن دهقانان و سربازان چین ترجمه : ع : رشیدیان انتشارات : بنداک ۲۱۰ صفحه ، ۱۰۰ ریال ترجمه : سعید سجادیا ۱۰۰ ریال انتشارات : پژواک کدکنی ول ( 4. • – فکر ٢٠٤ صفحه ، ۲۰۰ ریال ترجمه ، مصطفی مفیدی * چند مبحث در اقتصاد انتشارات : امیر کبیر ۲۹۰ صفحه ، ۳۱۰ ریال سیاسی نوشته : رزالوکزامبورگ * میلاد نهنگ ۱۰۰ ریال سازمان چاپ و نشر فاریاب مجموعه شعر فریبدون فریاد ۱۷۲ لوح بینچه 9 ها بسته سینه کفن التاب لمر دل نمیکن رآسایش R انتشارات : ۳۰۰ ریال منتخب آثار مانو نوشته : مائو تسهدون انتشارات جرس ٧٠٤ صفحه ، ٢٥٠ ریال و چین و کارگران نوشته : زانت کولیوار استوارت دئونی ۲۰۰ کتابهای پر فروش ترجمه : ی – داودی و ح ا رمضانی انتشارات باند دادستان بزبان ساده ۳ – ماتریالیسم دیالکتیک نوشته : رابرت روزول پالمر ترجمه : ابوالقاسم طاهری امیرکبیر ريال ا – طرحی از کمونیسم برای ترجمه : کریم کشاورز انتشارات پیام ٠٦٠ صلحه ، ۹۰۰ ریال باتحویل اسناد اردیبهشت ، دادستانی و ده پناه را صادر میکند مامورین کمیته و دمیناه، را در منزلش تحویل دادگاه میدهند . اما چون تصویب کرده اند که در مورددست افراد شاغل باید از طریق مافوق آنها برای دستگیری فلاحی ازمیان مطبوعات 9 و نامبرده هادری، راروی میکند . بیست و دوم ارد اه صفحه ، ٤٠ ريال – نهج البلاغه جمه و شرح از آیت الله طالقانی ناشر : کتابفروشی بینش ریال ۸ – تاریخ جهان نو – جلد مدارک ادویه برگ دستگیری ایثار ص ۱۰۰۰۰ ریال : اسلام در ایران نوشته : ایلیاپاولویچ پطرو – ند و از کنار ه * D صدای معاصر با کمک فرماندهان مرکز پیاده شیراز (سرلشکر دادن رئیس شهربانی و یک خائن دیگر باهم آنها مطالعه کنم . بعداز مطالعه بدلیل جامع نلاحی درحال حاضر فرماندهان و افسران اطلاعات می رسانند ماوقع میشوند نمایندگان پرسنل انقلابی بعداز به امام خمینی و دریافت این توصیه این پرونده رسیدگی شود، به هانوی کرده و او مجددا ده پناه و سرتیب ولی فلاحی معاون پادگان) به تهران می آیند و نامبرده ظاهرا بازنشست بودن برد بازهم دستور بازداشت مورد اعتماد خود را که بدون شک ماهیتابا از ساعت ۱۱ صبح تا چهار بعدازظهر ۱۱۲نفر میشود و معاون مزدورش و سرتیپ فلاحی، فلاحی، صادر میشود . ولی روز بعـ خود او فرقی ندارند ، در پستهای حساس را به شهادت می رسانند و فردای آنروز از پس از آنهمه جنایت از طرف و فرید، به سمت (٢١٢٤) که به فرید مراجعه میکنند ارتش میگمارند و بدین ترتیب ارتش را درست . زندان عادل آباد هزاران گلوله بطرف مردم فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب می همان وضع سابق و برای خدمات این فرماندهان در گذشته نیز گوید منتفی شد ( عفو عمومی صادر شده اماده می کنند گزارشات دیگری که از ارتش پرسنل انقلابی بعداز چند روز این در و آن را به اربابان داخلی و میرسد و ما درگذشته به چاپ آنها اقدام پرسنل انقلابی با جمع آوری مدارک کافی، در زدن پیش «هادوی، میروند و از او جریان طریق براه انداختن چمـاق به قصد انشاء چهره واقعی این فرماندهان را میپرسند . «هادوی برگ دستگیری را کرده ایم و یک نمونه تکان دهنده دیگر که بادگان نمایش فیلمهای ناشیستی یک نسخه از مدارک را از آنها میگیرد و میگوید : « خوش آمدید، درباره گردآوری تصاویر فاجعه ۱۷شهریور اختیاردادستانی میرد، و ۰۰۰ برای آماده شیراز قرار میدهد . منتهی بعد از سه روز به اعتقاد ما اگر آیت الله خمینی از » است و در این شماره به چاپ رسانده ایم سربازان جهت کشتار مردم و میگویند .. مدارک گم شده ، (وبعد ماگفتند ماحصل جریانات اطلاع داشتند ، قطعا با مه و همه نشان میدهد که ارتش برای چندمین را بگیرید سروصدای مردم در می آید ، عجبا هزاران جنایت دیگر نشان داده بودند چون دادستانی امن نبودمبه خانه برده بودیم) چنین انتصابی موافقت نمیکردند و اجازه تاریخ ایران به سرعت در جهتی خلاف معلوم نیست کدام مردم ؟ شاید بعداز فروکش کردن انقلاب ، پرسنل که در این جریان پرسنل انقلابی امریکاست سالح و منافع کارگران و زحمتکشان حرکت نمیدادند سرتیپ فلاحی دربست بسیار حساس فرماندهی نیروی زمینی قرار گیرد . امابدون اگر وضع به این منوال ادامه یابد همه نمرات انقلاب در معرض نابودی ، آنهایی که سرتیپ فلاحی را در این قرار خواهد گرفت صادر می کند ولی اینبار هم بیدار روز سردرگمی و تلاش موفق به دستگیری شوند و آقای «هادوی» میگوید مجبورم حکم رالغو کنم سے ماهیت کفایی ارتش با انقلابی سرلشکر ( ده بناه) را دستگیر کرده و مقامات مربوطه شیراز بی میبرد و روز بیست و سوم تحویل دادگاه شیراز میدهند منتهی بعداز امید که درتهران خبری اززدوبند و باندبازی یشود . شهریانی مدتی باوساطت آزاد میشود و بعداز فراری نست افرادی را با مدارک مزبو می فرستند تهران بست گماشته اند ، گزارشات نادرست آیت الله خمینی داده اند حال فرماندهانی چون اطلاع روزنامه های تاریخ سید مرا ۸۰ ۰ · ی با آزادی « حماد » ان – . توصیه کرده و آنرا ونگی انقلاب کارگری و اصلاحاتار – معلمان ג ( ▸ فرزندان انقلاب را به بند شنام و شکنجهای ضد انقلابیون است . طرفه مقامی برعهد آبادانی w • است ایندگان ۵شنبه ۳۱ خرداد ١٣٥٨۔ صفحه 6 شماره۳۳۸۱ـ سال دوازدهم علام های حاصله از میزان کمک اسلام خارج و خواه ها از کارناد طرح ازه (S.) ازموارد زیادیست بریان فوق کنمو که چگونه و روز به روز این مسائل ضع بیشتری وناش کودتاچیان کدار را که در راس کارها قرار گرفته اند . ه بیهوده ست که از فعالیت ارتشیان سرکوب میکنند ، حق از حرکات انقلابی را اینهانشان دهنده این واقعیت است لاب بالصرف شغلهای حساس فرماندهی ن را به ابزار کودتا تبدیل می کند و آماده مبارزات زحمتکشان