نسخه آزمایشی شامل 218,992 واژه

دولت نظامی با جهاد روبرو خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمين ناصر مکارم شیرازی روحانی دانشمند در یک گفتگوی اختصاصی با رسول امان الهی خبرنگار اطلاعات نظریات خود را در مسائل مختلف اجتماعی امروز از قبیل علل و انگیزه های پیدایش بحران و روندو سرانجام بحران و همچنین حکومت اسلامی و نقش روحانیون بیان داشت که در زیر بنظر میرسد.


چه مقطع زمانی را برای شکل گرفتن بحران کنونی کشور مشخص میکنید ؟
مقطعی را نمی توان مشخص کرد چون عوامل گوناگونی در زمانهای مختلف در بروز این مشکلات دخالت داشته اند از مسئله پس توجهی به مذهب ، محدود کردن آزادی ، سانسور مطبوعات و حتی سانسورنامه ها و تلفن ها و عواملی دیگر در ایجاد بحران کنونی سهم داشته اند و بعد سوء استفاده های زیادی که در اموال عموم شده و متاسفانه دنباله اش هنوز هم ادامه دارد و محرومیت ها و فاصله های طبقاتی از نظر اقتصادی نیز باعث برانگیختن نارضائی ها شده است.
به نظر شما تشکیل یک حکومت اسلامی در مملکت ما امکان پذیر است و اگر این امکان وجود دارد حکومت اسلامی چه شکلی میتواند داشته باشد ؟
بلی امکان پذیر است اما حکومت اسلامی هنوز برای مردم به خوبی روشن نیست اغلب از حکومت اسلامی و حشت دارند شاید درست تبیین نشده شاید در بعضی از کشورهائی که حکومت اسلامی دارند خشونت های خاصی دارند و خاطره های بدی به جای گذاشته اند حکومت اسلامی بر اساس عدالت، آزادی ، مبارزه با فساد طبقاتی ، مبارزه با فساد در تمام دستگاه ها است. باید مبانی حکومت اسلامی برای مردم تشریح شود.

در کشور ما حکومت اسلامی به چه شکلی می تواند برقرار شود ؟
در حکومت اسلامی باید دو عنصر در نظر بگیریم یکی قوانين اسلام است که خوشبختانه به قدری پیشرفته است که نه تنها نسل ما بلكه نسلهای آینده نیز میتوانند از آن بهره مند شوند دوم عنصر انسانی است که می – خواهد این حکومت را پیاده کند . ما اگر اقتصاددانان متدین و معتقد داشته باشیم و ضرورت های زمان را در نظر بگیریم تشکیل چنین حکومتی امکان پذیر است.


آیا منظور شما این است که رهبری مذهبی یک جامعه می تواند بر رهبری سیاسی آن منطبق باشد ؟
خیر تا آنجا که من می دانم هیچ رهبر مذهبی انتظار ندارد که رهبری سیاسی مملکت را بر عهده گیرد . رهبران مذهبی میخواهند از جنبه مذهبی بر امور نظارت داشته باشند و در قوانین مارو حيه مذهبی وجود داشته باشد و با همان روحیه اجرا شود.


آیا فکر نمی‌کنید در شرایط کنونی کمونیزم می‌تواند مملکت ما جایی برای خود باز کند و آیا کمونیست شدن کشور در حال حاضر میتواند یک خطر جدی باشد ؟

خیر این سرو صداهائی که راجع به کمونیزم شنیده می شود نمیتواند برای ایران خطری باشد و نمیتواند به آن مرحله برسد هرچه هم که روزنامه های خارجی مینویسند یا رادیو های خارجی میگویند اغراض سیاسی است. کم و نیست های مملکت ما هم کمونیست های فلسفی نیستند کمونیست های اقتصادی هستند . آنها عوامل نارضائی محیط هستند. اگر محیط سالم و اقتصاد سالم داشته باشیم و تقسیم ثروت بر اساس مبانی اسلام باشد همه آنها جذب میشوند.
اسلام در بین دو قطب متضاد کمونیزم و کاپیتالیزم چه موضعی دارد ؟
مكتب اقتصادی اسلام همانقدر با کمونیزم فاصله دارد با کاپیتالیزم فاصله دارد و اسلام در عین حال که مزایای هر دو را دارد نقاط ضعف هیچیک از آنها را ندارد .

صنعتی شدن یک جامعه فرهنگ خاص خود را هم بهمراه دارد آیا حکومت اسلامی میتواند القاء چنین فرهنگی را در فرهنگ مذهبی خود بپذیرد؟

صنعتی شدن جامعه ما بسیار ضروری است . زیرا بدون صنعت ممکن است موجودیت و ادامه حیات یک جامعه بخطر افتد ازین گذشته مذهب مبتنی بر تقویت اعتقاد مغایرتی با صنعتی شدن ندارد و احساس مسئولیت است و اگر تعلیمات صحیحی بجو انان بدهیم که روحیه ملی و مذهبی قوی داشته باشند این جوانان نه تنها تحت تاثیر فرهنگ دیگران قرار نمی گیرند بلکه بر آنها اثر هم میگذارند .
تا چه اندازه شرکت افراد نابالغ در تظاهرات مشروع است ؟
هر ناراضی میتواند اعتراض کند . قیام عمومی میتواند همه قشرها را در برگیرد تاکنون هم براثر مداخله مامورین برخورد پیش آمده ، و الا هیچ مشکلی پیش نمی آمد .

در چه شرایطی جهاد ضروری است ؟
موقعی که استقلال مملکت به عنوان یک کشور اسلامی در خطر افتد. ثانیا در شرایطی که کار به بن بست بکشد و صدای اعتراض به جایی نرسد ثالثا. دولت نظامی سرکار آید و مردم در مقابل مسئله انجام شده قرار بگیرند و چاره ای جز دفاع از خود نداشته باشند
چه راه حلی برای رهائی از این بحران وجود دارد؟

هر راه حلی که در نظر گرفته میشود باید با نظر مراجع بزرگ تقلید مخصوصا حضرت آیت الله خمینی باشد کسانی که خواستهای مختلف دارند باید با اینها تماس بگیرند و موافقت آنها را جلب کنند.

حمایت شما از روزنامه‌های ایرانی ضمن دسترسی به نسخه‌ی کامل نشریات، ضامن بقا و تداوم تلاش ماست.
Become a patron at Patreon!